Epilepsy

מה בין חשיפה לפני הלידה לנוגדי-פרכוס ובין הסיכון לאוטיזם וליקוי אינטלקטואלי? (JAMA Neurology)

במאמר שפורסם בכתב העת JAMA Neurology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי חשיפה במהלך ההיריון לטיפול ב-Valproate, Topiramate ומספר משלבי נוגדי-פרכוס מלווה בסיכון מוגבר להפרעות נוירו-התפתחותיות בצאצא.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי נשים עם אפילפסיה מטופלות לעיתים קרובות בנוגדי-פרכוס למניעת פרכוסים בהיריון, אך אין נתונים רבים אודות הסיכון להפרעות נוירו-התפתחותיות לאחר חשיפה במהלך ההיריון לתרופות אלו. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את בילדים שנחשפו במהלך החיים התוך-רחמיים לנוגדי-פרכוס כטיפול יחיד או משולב קיים סיכון מוגבר להפרעת נוירו-התפתחותיות.

החוקרים התבססו על מאגר SCAN-AED, הכולל נתונים מדנמרק, פינלנד, איסלנד, נורבגיה ושבדיה בין השנים 1996-2017. הם בחנו את ההיארעות המצטברת בגיל 8 שנים של הפרעות נוירו-התפתחותיות בילדים שנחשפו במהלך החיים העובריים לנוגדי-פרכוס. ניתוח סטטיסטי שימש להערכת הסיכון להפרעות מהספקטרום של אוטיזם, ליקוי אינטלקטואלי, או כל הפרעה נוירו-התפתחותית אחרת.

המחקר כלל קרוב ל-4.5 מיליון ילדים, מהם 21,634 ילדים שלא נחשפו לאם עם אפילפסיה, 1.5% עם אבחנה של הפרעות מהספקטרום של אוטיזם ו-0.8% עם ליקוי אינטלקטואלי. בילדים בגיל דומה לאימהות עם אפילפסיה וחשיפה ל-Topiramate או Valproate בלבד, ב-4.3% ו-2.7%, בהתאמה, תועדה אבחנה של הפרעה מהספקטרום של אוטיזם וב-3.1% ו-2.4%, בהתאמה, תועדה אבחנה של ליקוי אינטלקטואלי.

יחסי הסיכון המתוקנים להפרעות מהספקטרום של אוטיזם וליקוי אינטלקטואלי לאחר חשיפה ל-Topiramate עמדו על 2.8 (רווח בר-סמך 95% של 1.4-5.7) ו-3.5 (רווח בר-סמך 95% של 1.4-8.6), בהתאמה, ולאחר חשיפה ל-Valproate יחסי הסיכון עמדו על 2.4 (רווח בר-סמך 95% של 1.7-3.3) ו-2.5 (רווח בר-סמך 95% של 1.7-3.7). יחסי הסיכון המתוקנים היו גבוהים יותר עם מינונים גבוהים יותר של נוגדי פרכוס, בהשוואה לילדים מהאוכלוסייה הכללית.

טיפול משולב ב-Levetiracetam עם Carbamazepine או משלב Lamotrigine עם Topiramate לוו בסיכון מוגבר להפרעות נוירו-התפתחותיות בילדים לנשים עם אפילפסיה; משלב Levetiracetam עם Carbamazepine לווה בשיעורי היארעות מצטברים לאחר 8 שנים של 5.7% (יחס סיכון מתוקן של 3.5, רווח בר-סמך 95% של 1.5-8.2) ומשלב Lamotrigine עם Topiramate לווה בשיעורי היארעות מצטברים של 7.5% לאחר 8 שנים (יחס סיכון מתוקן של 2.4, רווח בר-סמך 95% של 1.1-4.9).

לא תועד סיכון מוגבר עם משלב Levetiracetam עם Lamotrigine.

החוקרים מוסיפים עוד כי לא תועדה עליה עקבית בסיכון להפרעות נוירו-התפתחותיות לאחר חשיפה במהלך ההיריון לטיפול בודד ב-Lamotrigine, Levetiracetam, Carbamazepine, Oxcarbazepine, Gabapentin, Pregabalin, Clonazepam, או Phenobarbital.

החוקרים מסכמים וכותבים כי חשיפה במהלך ההיריון ל-Topiramate ו-Valproate מלווה בסיכון מוגבר להפרעות מהספקטרום של אוטיזם וליקוי אינטלקטואלי, כאשר הסיכון גבוה יותר עם מינונים גבוהים יותר. טיפול משולב בנוגדי-פרכוס, למעט Lamotrigine עם Levetiracetam, לווה בסיכון דומה להפרעות נוירו-התפתחותיות.

JAMA Neurology, May 31, 2022

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה