GERD/Gastritis

הקשר בין אורח חיים לרפלוקס קיבתי-ושטי (JAMA Internal Medicine)

מאת יהונתן ניסן, פרמדיק וסטודנט לרפואה באוניברסיטת תל אביב

מחקר שפורסם ב- JAMA Internal Medicineהראה כי גורמים הקשורים לאורח חיים עשויים להפחית משמעותית את הסיכון לרפלוקס קיבתי-ושטי (GERD). למרות שרופאים ממליצים לעיתים קרובות על אורח החיים המומלץ לחולי GERD, ההוכחות בנושא דלות יחסית.

המחקר, שכלל 42,955 נשים בגילאי 42-62, בחן באמצעות שאלונים את חמשת הקריטריונים הבאים הקשורים לאורח חיים: שתייה של לא יותר משתי כוסות סודה, תה או קפה ליום; ללא עישון לאורך כל החיים; משקל גוף תקין (BMI ≥18.5 ו <25.0 ק”ג / מ”ר); תזונה “שקולה”; ולפחות 30 דקות של פעילות גופנית בינונית עד עצימה ביום.

המחקר הראה כי נשים שדיווחו כי הן עומדות בכל חמשת גורמי אורח החיים שנבדקו היו בסיכון מופחת של 50% לתסמיני GERD (יחס סיכון, 0.50; רווח בר סמך של 95%, 0.42-0.59), בהשוואה לנשים שלא עמדו באף אחד מהקריטריונים. ניתוח נוסף של הנתונים הראה כי ההשפעה המשותפת של כל חמשת הגורמים עשויה להפחית את מספר תסמיני ה-GERD ב-37% (רווח בר סמך של 95%, 28%-46%).

אי הקפדה על כל אחד מגורמי אורח החיים נקשרה באופן עצמאי לסיכון מוגבר לתסמיני GERD. לאחר התאמה למשתנים אחרים, BMI נקשר לסיכון הגבוה ביותר (19%), ואחריו פעילות גופנית (8%), תזונה (7%), משקאות (4%) וללא עישון (3%).

המחקר בחן גם את הקשר בין תסמיני GERD, תרופות נגד רפלוקס וגורמי אורח חיים. כל חמשת הגורמים נגד רפלוקס נקשרו לירידה של 53% בתסמיני GERD או בהתחלה של טיפול ב-PPI ו/או ב-H2RA (HR, 0.47, רווח בר סמך של 95%, 0.41-0.54). בקרב קבוצה במחקר שכללה 3,625 נשים שדיווחו על שימוש קבוע ב-PPI ו/או H2RA והיו ללא תסמיני GERD בתחילת המחקר, הקפדה על כל חמשת גורמי אורח החיים הפחיתה את הסיכון לתסמיני GERD ב-68% (HR,0.32; רווח בר סמך של 95%, 0.18 -0.57).

לכתבה ב-Medscape

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה