Glaucoma

גיל, מין ועובי קרנית מלווים בלחץ תוך-עיני מוגבר בחולים עם גלאוקומה פתוחת זווית (British Journal of Ophthalmology)

במאמר שפורסם בכתב העת British Journal of Ophthalmology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי גיל, מין ועובי קרנית מרכזית הם בין הגורמים הקשורים עם לחץ תוך-עיני מוגבר בחולים עם גלאוקומה פתוחת-זווית ראשונית ולחץ עיני מוגבר.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי לחץ תוך-עיני הינו מדד חשוב להתפתחות והתקדמות גלאוקומה ולכן חשוב להבין את גורמי הסיכון ללחץ תוך-עיני מוגבר ושינויים בלחץ תוך-עיני.

מדגם המחקר כלל 771 חולים בגילאי 18 שנים ומעלה, אשר לקחו חלק במחקר LIGHT China (Laser in Glaucoma and Ocular Hypertension) בין מרץ 2015 ועד ינואר 2019. מבין אלו, 622 (גיל ממוצע של 49.7 שנים) אובחנו עם גלאוקומה ראשונית פתוחת-זווית ו-148 חולים (גיל ממוצע של 38.8 שנים) אובחנו עם לחץ עיני מוגבר. החוקרים השלימו בדיקות עיניים ומדדו לחץ תוך-עיני לאורך היממה, עם מידות בשעה 8:00 בבוקר, 10:00 בבוקר, 11:30 בצהריים, 2:30 אחרי הצהריים ו-5:00 בערב.

החוקרים מדווחים כי ב-771 המשתתפים זוגו 1,105 עיניים עם גלאוקומה ראשונית פתוחת זווית ו-271 עיניים עם לחץ עיני מוגבר. מדידות לחץ תוך-עיני במהלך היום הושלמו ב-945 עיניים עם גלאוקומה ראשונית פתוחת-זווית וב-264 עיניים על לחץ עיני מוגבר.

הלחץ התוך-עיני הממוצע ההתחלתי עמד על 20.4 מ”מ כספית בחולים עם גלאוקומה ראשונית פתוחת זווית ועל 24.4 מ”מ כספית באלו עם לחץ עיני מוגבר. שינויים של 3.4 מ”מ כספית בלחץ תוך-עיני תועדו בעיניים עם גלאוקומה ראשונית פתוחת-זווית ושינויים של 4.4 מ”מ כספית במהלך שעות היום תועדו בעיניים עם לחץ עיני מוגבר, כאשר מדידות גבוהות תוארו בעיקר מוקדם בבוקר או בשעות אחר הצהריים המאוחרות.

מניתוח נוסף של הנתונים עלה כי גיל צעיר, מין זכר, שכבת קרנית מרכזית עבה יותר נקשרו כולם בקשר מובהק סטטיסטית עם לחץ תוך-עיני מוגבר בחולים עם גלאוקומה פתוחת-זווית (p<0.01), בעוד שגיל צעיר יותר ומין זכר לא היו גורמים משמעותיים באלו עם לחץ עיני מוגבר. למרות שבחול עם לחץ עיני מוגבר תוך תועדו מדידות גבוהות יותר של לחץ תוך-עיני ועובי שכבת קרנית מרכזית, בהשוואה לעיניים עם גלאוקומה ראשונית פתוחת זווית, בשתי הקבוצות תועדה קורלציה בין עובי שכבת קרנית מרכזית ובין עליה בלחץ תוך-עיני.

החוקרים מסכמים וכותבים כי זהו המחקר הראשון להערכת הקשר בין לחץ תוך-עיני, שינויים במהלך היום בלחץ תוך-עיני ובין גלאוקומה ראשונית פתוחת זווית ולחץ עיני מוגבר.

British Journal of Ophthalmology 2022

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה