Hypoglycemia

התועלת של ניטור סוכר רציף בשמירה על איזון גליקמי בחולים עם סוכרת מסוג 1 (Diabetologia)

במאמר שפורסם בכתב העת Diabetologia מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי ניטור סוכר רציף עדיף על ניטור סוכר עצמי בשיפור איזון גליקמי בחולים עם סוכרת מסוג 1 בקהילה, בעיקר באלו עם סוכרת לא-מאוזנת והמוגלובין מסוכרר מעל 8%.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את היעילות של ניטור סוכר רציף לעומת ניטור סוכר עצמי בשמירה על איזון גליקמי בחולים עם סוכרת מסוג 1. לצורך כך, הם ערכו חיפוש במאגרי Cochrane Library, PubMed, Embase, CINAHL, Scopus, לזיהוי מחקרים אקראיים ומבוקרים שפורסמו בין 9 יוני בשנת 2011 ועד 22 בדצמבר בשנת 2020 והשוו בין ניטור סוכר רציף ובין ניטור סוכר עצמי בקרב חולים עם סוכרת מסוג 1 בכל קבוצות הגיל, תחת טיפול בזריקות אינסולין מרובות או תחת משאבת אינסולין.

התוצאים שנבחנו במחקר היו ריכוזי המוגלובין מסוכרר, אירועי היפוגליקמיה חמורה וחמצת סוכרתית.

הסקירה כללה 22 מחקרים, כולל 2,188 חולים עם סוכרת מסוג 1. במרבית המחקרים הסיכון להטיה היה נמוך. מטה-אנליזה של 21 מחקרים שכללה 2,149 חולים מצאה כי ניטור סוכר רציף הפחית משמעותית רמות המוגלובין מסוכרר, בהשוואה לניטור סוכר עצמי (הבדל ממוצע של 0.23%-, p=0.0005), עם השפעות גדולות יותר בחולים עם המוגלובין מסוכרר התחלתי של מעל 8% (הבדל ממוצע של 0.43%-, p<0.00001).

עם זאת, לניטור סוכר רציף לא הייתה השפעה על מספר אירועי היפוגליקמיה חמורה (p=0.13) ואירועי חמצת סוכרתית (p=0.88).

ממצאי המחקר תומכים בעדיפות ניטור סוכר רציף על-פני ניטור סוכר עצמי בשמירה על איזון גליקמי בחולים עם סוכרת מסוג, בפרט באלו עם רמות סוכר לא-מאוזנות. הנתונים אינם מאפשרים להסיק מסקנה חד-משמעית אודות היעילות של ניטור סוכר רציף על היארעות חמצת סוכרתית, לאור שיעורי ההיארעות הנמוכים של סיבוך זה. החוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים להערכת הדיוק של ניטור סוכר רציף והיעילות של ניטור סוכר רציף בקבוצות גיל שונות ותחת משטרי טיפול שונים באינסולין.

Diabetologia, 2022

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה