Menopause

טיפול כימו-קרינתי ניאו-אדג’וונטי עשוי להאריך הישרדות חולים עם סרטן לבלב (J Clin Oncol)

טיפול כימו-קרינתי ניאו-אדג’וונטי עשוי להאריך את ההישרדות הכוללת של תת-קבוצה של חולים עם סרטן לבלב, בהשוואה להפניה מיידית להתערבות ניתוחית, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Journal of Clinical Oncology.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי קיימת מחלוקת באשר לתועלת של טיפול כימו-קרינתי ניאו-אדג’וונטי בחולים עם סרטן לבלב נתיח או נתיח באופן גבולי. מתוצאות מוקדמות ממחקר PREOPANC לא עלתה לתועלת מובהקת סטטיסטית מבחינת ההישרדות הכוללת. כעת הם מדווחים על התוצאות ארוכות הטווח.

המחקר הרב-מרכזי, בשלב III, כלל חולים עם סרטן לבלב נתיח ונתיח-גבולית, אשר חולקו באקראי ביחס 1:1 לטיפול כימו-קרינתי אדג’וונטי או טיפול ניתוחי תחילה. הטיפול הכימו-קרינתי הניאו-אדג’וונטי כלל שלושה מחזורים של Gemcitabine בשילוב עם קרינה במינון 36 Gy ב-15 פרקציות במהלך המחזור השני. לאחר הערכה חוזרת של שלב המחלה, החולים עברו ניתוח ולאחריו ארבעה מחזורי טיפול אדג’וונטי ב-Gemcitabine. חולים שעברו ניתוח תחילה השלימו את ההתערבות הניתוחית ולאחריה שישה מחזורי טיפול אדג’וונטי ב-Gemcitabine.

התוצא העיקרי היה הישרדות כוללת מניתוח לפי כוונה לטפל.

מדגם המחקר כלל 246 חולים, אשר חולקו לטיפול כימו-קרינתי ניאו-אדג’וונטי (119 חולים) או ניתוח תחילה (127 חולים). לאחר חציון מעקב של 59 חודשים, ההישרדות הכוללת הייתה טובה יותר בזרוע הטיפול הכימו-קרינתי ניאו-אדג’וונטי, בהשוואה לזרוע ניתוח תחילה (יחס סיכון של 0.73, p=0.025). למרות שההבדל בחציון ההישרדותי עמד על 1.4 חודשים בלבד (15.7 חודשים לעומת 14.3 חודשים), שיעורי ההישרדות הכוללים לאחר חמש שנים עמדו על 20.5% (רווח בר-סמך 95% של 14.2-29.8) עם טיפול כימו-קרינתי ניאו-אדג’וונטי, בהשוואה ל-6.5% (רווח בר-סמך 95% של 3.1-13.7) עם ניתוח תחילה.

ההשפעה של טיפול כימו-קרינתי ניאו-אדג’וונטי הייתה עקבית בכל תתי הקבוצות שנבחנו במחקר, כולל ממאירויות נתיחות וממאירויות ניתוחית באופן גבולי.

החוקרים מסכמים וכותבים כי טיפול כימו-קרינתי ניאו-אדג’וונטי המבוסס על Gemcitabine ולאחריו ניתוח וטיפול אדג’וונטי ב-Gemcitabine שיפרו את ההישרדות הכוללת של חולים עם סרטן לבלב נתיח או נתיח-גבולי, בהשוואה להפניה מיידית לניתוח ולאחריה מתן אדג’וונטי של Gemcitabine.

J Clin Oncol, April 10, 2022

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

אחיות ואחים יקרים,

לרגל יום האחיות והאחים המצוין היום, 16 באפריל 2024, אנו מצדיעים לכם ומוקירים את פועלכם.

אתם, הגיבורים שנלחמים על חייהם של חיילים ושל אזרחים, ולא משנה באילו תנאים, וזאת באומץ, בגבורה וללא פשרות, ראויים לכל הערכה.
תודה רבה בשם חברת e-Med ובשם המדינה כולה.