Neonatology other

השוואת תוצאות ניקוז פריטונאלי לעומת לפרוטומיה בטיפול ב-Necrotizing Enterocolitis (מתוך Eur J Pediatr) והערות עורך ניאונטולוגיה, ד”ר ברזילי

פג קטן ראש

במאמר שפורסם בכתב העת European Journal of Pediatrics מדווחים חוקרים על תוצאות מטה-אנליזה מהן עולה כי אין הבדל משמעותי בשיעורי התמותה בין ניקוז פריטונאלי ולפרוטומיה כהתערבות ניתוחית ראשונית לטיפול בתינוקות עם NEC (Necrotizing Enterocolitis).

 

ברקע למחקר מסבירים החוקרים NEC בפגים מלווה בשיעורי תחלואה ותמותה גבוהים, כאשר ההתערבות הטובה ביותר עדיין אינה ידועה. מטרת המחקר הנוכחי הייתה להשוות את שיעורי התמותה לאחר ניקוז פריטונאלי ראשוני לעומת לפרוטומיה פריטונאלית כהתערבות הניתוחית הראשונה לטיפול ב-NEC.

 

החוקרים אספו נתונים ממאגרי PubMed, Embase ו-Cochrane Library וזיהו מחקרים שפורסמו עד דצמבר 2021 וכללו חולים עם NEC. הם בחנו את ההבדלים בשיעורי התמותה בין ניקוז פריטונאלי ובין לפרוטומיה פריטונאלית כהתערבות ניתוחית ראשונית.

 

הסקירה כללה נתונים אודות 1,062 חולים לאחר ניקוז פריטונאלי ו-2,185 חולים לאחר לפרוטומיה פריטונאלית מחמש סדרות, חמישה מחקרי עוקבה רטרוספקטיביים ושלושה מחקרים אקראיים ומבוקרים. ניקוז פריטונאלי כהתערבות ראשונית לווה בשיעורי תמותה דומה לאלו שתוארו עם לפרוטומיה פריטונאלית כהתערבות ראשונית (יחס סיכויים של 1.49, רווח בר-סמך 95% של 0.99-2.26) לטיפול בפגים עם NEC.

 

מניתוח תתי-קבוצות לפי מבנה המחקר, גודל המדגם, משקל לידה ומין עלו תוצאות דומות, אך לא עקביות בחלוקה לפי מדינה וגיל היריון. לא תועדו הבדלים מובהקים סטטיסטיים בין שיעורי התמותה לפי גודל המדגם, גיל היריון, משקל לידה, או מין החולים.

 

ממצאי המחקר מעידים כי בילדים עם NEC אין הבדל משמעותי בשיעורי התמותה בין ניקוז פריטונאלי ובין לפרוטומיה כטיפול ניתוחי ראשוני.

 

Eur J Pediatr, 181, 2593-2602 (2022)

 

הערות עורך ניאונטולוגיה, ד”ר ברזילי

ממטא-אנליזה זו עולה כי אין הבדל מובהק בין ניקוז פריטונאלי לטיפול ניתוחי בפגים קטנים עם NEC. למרות זאת אם נשים לב למספרים כי התמותה עדיין גבוהה יותר בילודים שעברו ניקוז פריטונאלי לעומת טיפול כירורגי אם כי ללא משמעות סטטיסטית (גבולית). יתכן ועם הגדלת הדגימה המספרים יגיעו למשמעות סטטיטסטית.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה