Neonatology other

השוואת גמילה מ-CPAP בלבד אל מול גמילה באמצעות קנולה נזאלית מחוממת ולחה בזרם גבוה בפגים (Arch Dis Child Fetal Neonatal Ed) והערות עורך ניאונטולוגיה ד”ר ברזילי

פג קטן ראש

במאמר שפורסם בכתב העת Archives of Disease in Childhood. Fetal and Neonatal Edition מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בפגים המוכנים לגמילה מ-CPAP (Continuous Positive Airway Pressure) נזאלי, גמילה באמצעות קנולה נזאלית מחוממת ולחה בזרם גבוה (HHHNFC- Humidified Heated High Flow Nasal Canula) בפגים הייתה לא-נחותה בהשוואה להפסקת CPAP נזאלי בלחץ 5 ס”מ מים.

 

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון אם גמילה מ-CPAP נזאלי באמצעות קנולה נזאלית מחוממת ולחה בזרם גבוה אינה-נחותה לעומת גמילה באמצעות CPAP נזאלי בלבד בכל הנוגע למשך הזמן תחת תמיכה נשימתית. הם השלימו מחקר אקראי ומבוקר, העדר-נחיתות, שכלל יחידת טיפול נמרץ ביילודים באוקלנד, ניו-זילנד.

 

מדגם המחקר כלל 120 פגים שנולדו לפני 30 שבועות היריון, היו יציבים תחת תמיכת CPAP נזאלי במשך לפחות 48 שעות. התינוקות חולקו באקראי לגמילה באמצעות קנולה נזאלית מחוממת ולחה בזרם גבוה בקצב 6 ליטר/דקה או CPAP עם לחץ 6 ס”מ מים. בשתי הקבוצות, גמילה הדרגתית של התמיכה הנשימתית הושלמה לאורך 96 שעות בהתאם לפרוטוקול גמילה קפדני.

 

התוצא העיקרי של המחקר היה משך תמיכה נשימתית מהקצאה אקראית עד 72 שעות ללא תמיכה נשימתית או גיל מתוקן של 36 שבועות. סף העדר-נחיתות עמד על 15%.

 

מבין כלל המשתתפים במחקר, 59 תינוקות חולקו באקראי לגמילה באמצעות קנולה נזאלית מחוממת ולחה בזרם גבוה ו-61 חולקו לגמילה באמצעות CPAP נזאלי. הקבוצות היו די דומות במאפיינים הדמוגרפיים.

 

משך התמיכה הנשימתית לאחר הקצאה אקראית עמד על 401 שעות בזרוע הגמילה מ-CPAP נזאלי לעומת 375 שעות בזרוע גמילה באמצעות קנולה נזאלית מחוממת ולחה בזרם גבוה. לאור זאת, גמילה באמצעות קנולה נזאלית מחוממת ולחה בזרם גבוה הייתה לא-נחותה בהשוואה לגמילה מ-CPAP נזאלי בשולי העדר-נחיתות.

 

החוקרים מציינים עוד כי לא תוארו הבדלים משמעותיים במשך הזמן עד לשחרור מבית החולים.

 

ממצאי המחקר מספקים עדויות נוספות התומכות בשימוש בקנולה נזאלית מחוממת ולחה בזרם גבוה לגמילה של פגים יציבים ממכשיר CPAP נזאלי ועשויים לסייע בתהליכי קבלת החלטות לניהול מקרים אלו.

 

Arch Dis Child Fetal Neonatal Ed 2022

 

הערות עורך ניאונטולגיה, ד”ר ברזילי:

מחקר זה מצטרף למחקרים נוספים שבהם הוכח כי ניתן להשתמש ב- HHHFNC כשיטה לגמילה מתמיכה נשימתית. מה שמפתיע הוא שלקח מעל לשבועיים לגמול את הילודים מהנשמה כלל לאחר שהיו על CPAP, האם ניתן היה לגמול אותם מהר יותר? למרות מחקרים שדיווחו על שיעור כישלון גבוה כאשר גמלו פגים מ-CPAP באופן חד, עדיין לא קיים פרוטוקול גמילה ברור של פגים מתמיכה נשימתית כך שמצד אחד אחוז הכישלונות לא יהיה גבוה מידי ומאידך התמיכה הנשימתית לא תמשך זמן רב יותר.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה