Nephrology Other

מה בין רמות ויטמין D בדם ובין הסיכון להתקדמות מחלת כליות כרונית בחולי סוכרת מסוג 2? (Front Endocrinol)

במאמר שפורסם בכתב העת Frontiers in Endocrinology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בחולים עם סוכרת מסוג 2 ורמות נמוכות של ויטמין D תועדה הידרדרות של התפקוד הכלייתי. רמות נמוכות בתחילת הדרך וכממוצע משוקלל-זמן לוו בסיכון מוגבר להתקדמות מחלת כליות כרונית בחולים עם סוכרת מסוג 2.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי יש עוד ועוד עדויות לפיהן קיים קשר בין רמות ויטמין D ובין סוכרת מסוג 2 ומחלת כליות כרונית, לאור השפעות הוויטמין מחוץ לשלד. לאור זאת הם ביקשו לבחון את הקשר בין רמות הוויטמין ובין מאפיינים קליניים ופתולוגיים והתקדמות מחלת כליות כרונית בחולים עם סוכרת מסוג 2.

מדגם המחקר כלל 182 חולים עם סוכרת מסוג 2 ומחלת כליות כרונית בשלב 1-4. החוקרים בחנו את הקשר בין ריכוז ויטמין D בתחילת המחקר וממוצע משוקלל-זמן של וויטמין D ב-75 חולים להערכת הקשר בין הוויטמין ובין הסיכון להתקדמות מחלת כליות כרונית.

חציון רמות ויטמין D בדם עמד על 26 ננומול/ליטר וחציון משך המעקב עמד על 42 חודשים. לאורך המעקב, 70 חולים (38%) אובחנו עם התקדמות מחלת כליות כרונית.

משלב התוצאים הכלייתיים היה נפוץ יותר משמעותית בקרב חולים בשלישון התחתון של רמות ויטמין D בניתוח קפלן-מאייר (p<0.001). בהתאם, ניתוח סטטיסטי העיד על סיכון מוגבר משמעותי להתקדמות מחלת כליות כרונית בשלישון התחתון של רמות ויטמין D, בהשוואה לרמות וויטמין בשליש העליון (p=0.03).

הממצאים נותרו על כנם לאחר ניתוחים נוספים שכללו את הממוצע משוקלל-זמן של רמות ויטמין D בדם, עדות לקשר בלתי-תלוי בין רמות נמוכות של יותר של ויטמין D כממוצע משוקלל-זמן ובין תוצאים כלייתיים גרועים יותר בחולים עם סוכרת מסוג 2 ומחלת כליות כרונית.

ממצאי המחקר מרמזים לחשיבות הקפדה על איזון אופטימאלי של רמות ויטמין D מגיל צעיר, כאשר בחולים עם סוכרת מסוג 2 אלו עשויות להגן מפני הסיכון להתפתחות מחלת כליות כרונית בעתיד.

 

Front Endocrinol (Lausanne), Jun 30, 2022

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה