Nephrology Other

מה בין רמות אלדוסטרון ובין הסיכון להתקדמות מחלת כליות כרונית? (Eur Heart J)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת European Heart Journal עולה קשר בין רמות אלדוסטרון ובין סיכון מוגבר להתקדמות מחלת כליות כרונית והתפתחות מחלת כליות בשלב סופני. יתרה מזאת, החוקרים מדווחים כי הקורלציה הנ”ל אינה תלויה בנוכחות סוכרת.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים קודמים הצביעו על היעילות של Finerenone בדחיית התקדמות מחלת כליות כרונית וסיבוכים קרדיווסקולאריים בחולים עם מחלת כליות כרונית וסוכרת. עם זאת, החשיבות של אלדוסטרון לא נבחנה ישירות ורמות ההורמון לא נבדקו.

במחקר הנוכחי נכללו 3,680 חולים ממאגר Chronic Renal Insufficiency Cohort במטרה לקבוע את הקשר בין רמות אלדוסטרון בדם ובין מחלת כליות. רמות אלדוסטרון בדם נבדקו בתחילת המחקר והמשתתפים במחקר לא קיבלו טיפול באנטגוניסטים לאלדוסטרון.

לאורך חציון של כ-10 שנים, החולים היו במעקב שנתי שכלל ביקורים במרפאה או שיחות טלפון אחת לשישה חודשים. ניתוח סטטיסטי שימש להערכת הקשר בין רמות אלדוסטרון בדם ובין מחלת כליות.

החוקרים מדווחים על התקדמות מחלת כליות כרונית ב-38% מהחולים עד תום המחקר. מודלים מתוקנים הראו כי כל הכפלת ריכוז אלדוסטרון לוותה בעליה של 11% בסיכון להתקדמות מחלת כליות כרונית. בהשוואה לאלו ברבעון התחתון של רמות אלדוסטרון בדם, באלו ברבעון העליון תועדה עליה של 45% בסיכון להתקדמות מחלת כליות כרונית.

ממצאים אלו מציעים כי ריכוזים גבוהים יותר של אלדוסטרון עשויים לשחק תפקיד בהתקדמות מחלת כליות כרונית ומחלות לב וכלי דם בחולים עם מחלת כליות כרונית. הנתונים מעידים כי אנטגוניסטים לקולטן למינרלוקורטיקואידים עשויים לדחות התקדמות מחלת כליות כרונית תומכי בהשלמת החשיבות של תכשירים אלו בחולים ללא סוכרת.

 

Eur Heart J, 2022

 

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה