Neuropathy

גישות טיפוליות חדשות למניעה וטיפול ברגל סוכרתית (annual congress of the Francophone Diabetes Society)

מאת יהונתן ניסן, סטודנט לרפואה באוניברסיטת תל אביב ופרמדיק

בקונגרס השנתי ה-48 של האגודה הפרנקופונית לסוכרת הוצגו גישות טיפוליות חדשות למניעה וטיפול בכיבים סוכרתיים בכף הרגל. בניגוד לסיבוכים מאקרואנגיופתיים (כגון מחלת לב איסכמית ושבץ מוחי) וסיבוכים כלייתיים, כיבים בכף הרגל הם סיבוך סוכרתי שעבורו הייתה התקדמות טיפולית מועטה מאוד במהלך 20 השנים האחרונות, יחד עם זאת, הם נפוצים מאוד. “אחד עד שני חולי סוכרת מתוך עשרה מפתחים כיב ברגל במהלך חייהם”, אמר מציג הגישות. כיבים בכף הרגל מהווים סיבוך חמור. אם אמצעי מניעתם לא יושמו כראוי, 5 עד 10 חולי סוכרת מתוך 100 יזדקקו בסופו של דבר לכריתת גפה תחתונה.

הגישות החדשות מכוונות לשני היבטים: מניעה פודיאטרית והחלמת הכיב מהר ככל האפשר כדי למנוע זיהום. מניעה פודיאטרית מורכבת מניסיון לעצור את היווצרות הכיב עבור חולים בסיכון, לרוב אלו עם נוירופתיה היקפית. בקונגרס הוצגו זוג מכשירים הפועלים יחד כדי לזהות אזורים בכף הרגל בסיכון עוד לפני התרחשות הכיב. “שטיחים חכמים”, המזהים הבדלים זעירים בטמפרטורה בין שתי כפות הרגליים ומנבאים את התרחשות קצרת הטווח (תוך 40 יום) של כיב ברגל. “ישנם גם מדרסים המחוברים לשטיחים החכמים, המצוידים בחיישנים המודדים את לחץ היתר הקשור להפרעות מורפוסטטיות”, אמר המציג. “הפרעות אלו קשורות לנוירופתיה וב-90% מהמקרים גורמות לכיב”.

כאמצעי נוסף למניעת סיכון פודיאטרי, נעשה שימוש בתרופות חדשות להגבלת התפתחות של דלקת עורקים חסימתית של הגפיים התחתונות. בין התרופות החדשות הללו, הוזכרו נוגד PCSK9 להורדת שומנים בדם שהוכח כמפחית את הסיכון לכריתת גפיים. החוקרים בניסוי משנת 2018 הראו כי evolocumab עשוי להפחית את הסיכון לאיסכמיה חריפה עד קטיעה ב-42%. Rivaroxaban היא תרופה פופולרית נוספת. בניסוי שנערך עם אספירין ונוגד קרישה פומי זה המכוון לפקטור X, נצפתה ירידה משמעותית מאוד באיסכמיה חריפה ובסיכון לקטיעה (-70%) בחולים עם דלקת עורקים שחלק גדול מהם סבלו מסוכרת.

באשר לתהליך הריפוי, הוצגו טיפולים מקומיים חדשניים, כגון מדבקת תאים רב-שכבתית (הכוללת תאי דם לבנים, טסיות דם ופיברין), ה-LeucoPatch, המתקבל מדם צנטריפוגה, ומושם ישירות על הכיב. בנוסף, טיפול בחמצן היפרברי מקומי הוצג כמקצר את זמן הריפוי ומקדם ריפוי מלא. בנוסף, חבישות עם טכנולוגיית מטריקס TLC-NOSF מעכבות את הגורמים המאטים את הריפוי.

לכתבה ב-Medscape

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה