Neuropathy

מכשיר חדש לגירוי חוט השדרה מדגים תוצאות מעודדות בטיפול בנוירופתיה סוכרתית (AACE annual meeting 2022)

מאת יהונתן ניסן, סטודנט לרפואה באוניברסיטת תל אביב ופרמדיק

נתונים חדשים שהוצגו במפגש השנתי של האגודה האמריקאית לאנדוקרינולוגיה קלינית, הראו כי לאחר 18 חודשי טיפול במכשיר מושתל לגירוי חוט שדרה של 10 קילו-הרץ (Nevro) מתקיימת הקלה מתמשכת בתסמיני נוירופתיה סוכרתית כואבת בחולים העמידים לטיפול רפואי קונבנציונלי. מכשיר ה-10 קילו-הרץ, הנקרא HFX, המוכנס בהשתלה אפידורלית זעיר פולשנית, מעביר דחפים חשמליים קלים לעצבים כדי להפריע לאותות הכאב למוח. המכשיר אושר על ידי ה-FDA ביולי 2021, והוא כיום מערכת גירוי חוט השדרה היחידה שאושרה על ידי ה-FDA, בייחוד לנוירופתיה סוכרתית כואבת. המידע שנאסף במהלך 18 חודשים מהמחקר הרנדומלי SENZA-PDN כעת עולה על משך הניסויים עבור רוב התרופות המשמשות לטיפול בנוירופתיה סוכרתית כואבת.

הניסוי בארה”ב כלל 18 מרכזים ו-216 חולים שסבלו מנוירופתיה סוכרתית כואבת במשך שנה אחת לפחות והיו עמידים לטיפולים רפואיים שמרניים. גילם הממוצע היה 61 שנים, שני שליש היו גברים ומשך הזמן הממוצע של נוירופתיה סוכרתית כואבת היה קצת יותר מ-7 שנים. ערך הבסיס של A1c היה 7.4% עבור הקבוצה הקונבנציונלית ו-7.3% עבור אלו המשתמשים בגירוי חוט השדרה. כולם המשיכו בטיפול הרפואי, בעוד שמחציתם חולקו באקראי להשתלת מכשיר ה-10 קילו-הרץ.

באשר לתוצאות, לא היו חסרים נוירולוגיים הקשורים לגירוי ולא נגרם אובדן יעילות. התרחשו שמונה זיהומים הקשורים לפרוצדורה, מתוכם שלושה נפתרו עם אנטיביוטיקה וחמישה נדרשו להוצאת המכשיר (מתוכם אחד הושתל מחדש). חומרת הכאב בגפיים התחתונות, כפי שהוערכה על ידי הסולם האנלוגי החזותי (VAS), ירדה מ-7.6 בנקודת ההתחלה ב-83 המשתתפים שחולקו אקראית למערכת 10-kHz, ל-2.4 ב-3 החודשים הראשונים, 1.7 ב-6 חודשים, 1.6 ב-12 חודשים, ו-1.7 ב-18 חודשים. בין 59 הבקרות שקיבלו אז את המערכת לאחר 6 חודשים, ציוני VAS ירדו מ-7.5 לאחר 6 חודשים ל-2.8 לאחר 3 חודשים, 1.9 לאחר 12 חודשים ו-2.2 לאחר 18 חודשים. בסך הכל, 85% מהמשתתפים הגיבו לטיפול (שיפור של לפחות 50% בציון VAS), ו-54% חוו הקלה משמעותית של לפחות 80%. יש לציין כי ה-NNT לשיפור הכאב היה 1.3.

לכתבה ב-Medscape

למאמר ב-ClinicalTrials.gov

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה