Neuropathy

האם רמות ויטמין D נמוכות מעלות את הסיכון לכף רגל סוכרתית? (מתוך אתר Researchsquare)

מנתונים שפורסמו באתר Researchsquare וטרם עברו סיקור עמיתים עלה כי רמות ויטמין D נמוכות מלווה בסיכון מוגבר לכיבים בכף רגל סוכרתית בקשישים עם סוכרת.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי חסר ויטמין D מופיע בשכיחות גבוהה בקשישים עם סוכרת. הקשר בין כיבים בכף רגל סוכרתית ובין רמות ויטמין D הוא שנוי במחלוקת עם עדויות סותרות בנושא. זהו המחקר הראשון להערכת רמות ויטמין D בדם בקשישים שאושפזו בשל כיב בכף רגל סוכרתית.

המחקר הרטרוספקטיבי כלל 339 חולים מאושפזים עם סוכרת מסוג 2 בגילאי 60-90 שנים, אשר טופלו בין ינואר 2020 ועד מרץ 2020, כולל 204 חולים עם כיבים בכף רגל סוכרתית ו-135 ללא כיבים דומים. המחקר כלל חולים שענו על הקריטריונים האבחנתיים לסוכרת וכף רגל סוכרתית מטעם ארגון הבריאות העולמי, אך לא כללו חולים שנטלו תכשירים המשפיעים על רמות ויטמין D בדם.

גיל המשתתפים הממוצע עמד על 67 שנים וקרוב לשני-שליש היו גברים.

מניתוח רב-משתני עלה כי  גורמים מגנים מפני כיבים בכף רגל סוכרתית כללו רמות גבוהות יותר של ויטמין D, טריגליצרידים ו-HDL. גורמים שנקשרו באופן בלתי-תלוי עם סיכון מוגבר לכיבים בכף רגל סוכרתית כללו סוכרת ממושכת ולחץ דם סיסטולי גבוה.

מהנתונים עולה כי ב-80.5% מהמשתתפים במחקר תועד חסר ויטמין D (פחות מ-50 ננומול/ליטר). מבין החולים ללא כיבים בכף רגל סוכרתית, ב-3% תועדו רמות ויטמין D מספקות (מעל 75 ננומול/ליטר), ב-24% תועדו רמות לא-מספקות (50-75 ננומול/ליטר) וב-73% תועד חסר ויטמין D.

מבין החולים עם כיבים בכף רגל סוכרתית, ב-2% תועדו רמות ויטמין D מספקות, ב-13% תועדו רמות לא-מספקות של הוויטמין וב-85% תועד חסר וויטמין D. ההבדלים בשיעורים אלו לעומת אלו ללא כיבים בכף רגל סוכרתית היו מובהקים סטטיסטית.

רמות ויטמין D ירדו משמעותית עם עליה בחומרת כיב כף רגל סוכרתית על-פי דירוג Wagner Grade. בחולים בדרגה הנמוכה ביותר (Wagner 1) תועד ריכוז ויטמין D גבוה כפליים, בממוצע, בהשוואה לאלו עם הכיב החמור ביותר (Wagner 5).

החוקרים כותבים כי יש מקום להשלים בדיקות סקר להערכת רמות ויטמין D או להתחיל טיפול בתוספי ויטמין D בקשישים עם סוכרת במטרה לסייע בהפחתת הסיכון להתפתחות רגל סוכרתית או לשפר את הפרוגנוזה של חולים עם כיבים בכף רגל סוכרתית.

מתוך אתר Researchsquare

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה