Obesity

יתר לחץ דם, השמנה וחוסר פעילות גופנית בין גורמי הסיכון החשובים ביותר לדמנציה (JAMA Netw Open)

OBESITY

 במאמר שפורסם בכתב העת JAMA Network Open מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה קשר הדוק בין מקרי דמנציה ובין גורמי סיכון הפיכים, דוגמת יתר לחץ דם, השמנה וחוסר פעילות גופנית – בפרט בקרב שחורים והיספאנים.

 במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לחשב את השיעור המיוחס לאוכלוסייה של דמנציה על-רקע 12 גורמי סיכון הפיכים בכלל המבוגרים בארצות הברית, תוך סיווג לפי גזע ומוצא אתני.

 החוקרים השלימו מחקר חתך שכלל נתונים ממדגמים מייצגים של מבוגרים בארצות הברית. הם חישבו את השיעור המיוחס לאוכלוסייה חושב באמצעות הערכות הסיכון היחסי וההימצאות של 12 גורמי סיכון – רמת השכלה נמוכה יותר, השמנה, יתר לחץ דם, סוכרת, אובדן שמיעה, עישון, חוסר פעילות גופנית, צריכת אלכוהול מופרזת, בידוד חברתי, חבלת ראש, דיכאון וזיהום אוויר.

 בקרב כלל המבוגרים בארצות הברית, 41% מכלל המקרים היו מיוחסים ל-12 גורמי הסיכון. ירידה בהיקף של 15% בכל אחד מגורמי הסיכון הללו צפויה להפחית את הימצאות דמנציה בכלל האוכלוסייה בשיעור של 7.3%.

 כל הגורמים המיוחסים לאוכלוסייה היו משמעותיים יותר בקרב שחורים והיספאנים, בהשוואה למבוגרים לבנים או אסיאתיים. השיעור המיוחס הגדול ביותר של דמנציה דווח עבור יתר לחץ דם (20.2%, רווח בר-סמך 95% של 6.3-34.4%), השמנה (20.9%, רווח בר-סמך 95% של 13-28.8%) וחוסר פעילות גופנית (20.1%, רווח בר-סמך 95% של 9.1-29.6%).

 החוקרים מסכמים וכותבים כי עד לפיתוח טיפולים יעילים יותר כנגד דמנציה, דחיית הופעת דמנציה באוכלוסייה ע”י התמקדות בגורמי סיכון הפיכים מהווה את הכלי הטוב ביותר לצמצום העלייה במקרי דמנציה.

 JAMA Netw Open, 2022

 

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה