Ovarian Cancer

אמצעים חדשים מסייעים באבחנה מוקדמת של סרטן שחלות (מתוך אתר Medscape)

לצד המשך מגמת הירידה בשיעורי סרטן שחלות, בשנים האחרונות חלה עליה ניכרת בכלים לזיהוי הממאירות בשלב מוקדם במהלך המחלה כך מסבירה ד”ר רבקה סטון מבית הספר לרפואה באוניברסיטת ג’ון הופקינס במרילנד.

במהלך שני העשורים האחרונים נרשמה בארצות הברית ירידה במספר המקרים החדשים של סרטן שחלות. ההסבר למגמה זו נובע ככל הנראה מעליה בשימוש בגלולות למניעת היריון בסוף שנות התשעים של המאה הקודמת ועליה באמצעים למניעת ממאירות, דוגמת ניתוח גניקולוגי להפחתת סיכון בנשים בסיכון גנטי מוגבר לסרטן שחלות.

במסגרת בדיקות Pap (Papanicolaou) המבוצעות כחלק מבדיקות סקר לסרטן צוואר הרחם ניתן להשלים בדיקות לוריאנטים ב-TP53, מתוך הבנה כי מוטאציות מוקדמות העשויות בסופו של דבר להוביל להתפתחות סרטן שחלות ניתנות לזיהוי ע”י ריצוף גנטי של חומר שנלקח במהלך הבדיקה השגרתית.מוטאציות בגן p53 מופיעות בשלב מוקדם במהל התפתחות סרטן שחלות ויש נתונים המעידים כי מוטאציות אלו מתפתחות בתאים המצפים את החצוצרות. בדיקות מנוזל צוואר הרחם במהלך ביצוע בדיקת Pap עשויות לסייע בזיהוי תאים עם מוטאציות אלו שנשרו מהחצוצרות.

המומחים מציינים כי ייתכן וגישת סקירה זו לא תהיה יעילה לזיהוי מוקדם של כלל תתי הסוגים ההיסטולוגיים של ממאירויות של השחלה.

ביופסיה נוזלית המבוססת על דנ”א של הגידול בזרם הדם הדגימה תוצאות מבטיחות לזיהוי ממאירות וטיפול בגידולים, כולל סרטן שחלות. מתילציה של דנ”א הינה אירוע מוקדם בהתפתחות ממאירות וניתן לזהות זאת בדגימות דם מחולי סרטן. בנוסף לדגימות מהרחם, נוזל פריטונאלי ודם אשר שימשו לאיסוף תאים בהם ניתן לזהות גנים נפוצים לאחר מוטאציות, כולל TP53, BRCA1 ו-BRCA2. נוזלי הגוף הוכחו גם כמקור לחומר גידולי העשוי לסייע בהבחנה בין נשים עם סרטן שחלות ובין ביקורות בריאות.

המלצות ה-American Cancer Society תומכות בהשלמת בדיקות סקר לסרטן צוואר הרחם החל מגיל 25 שנים. בנשים בגילאי 25-65 שנים יש להשלים בדיקת HPV ראשונית כל חמש שנים. במידה ובדיקת HPV ראשונית אינה זמינה, אזי ניתן להשלים בדיקת סקר באמצעות בדיקה משולבת הכוללת בדיקת HPV עם בדיקת Pap כל חמש שנים, או בדיקת Pap בלבד כל שלוש שנים.

בדיקת HPV מועדפת על בדיקת סקר ציטולוגית לזיהוי סרטן צוואר הרחם ממספר סיבות, כולל רגישות והבטחת איכות טובות יותר, אפשרות להשלמת בדיקה אוטומטית וכן הפחתת המספר הכולל של בדיקות הסקר במהלך חיי הנשים.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

אחיות ואחים יקרים,

לרגל יום האחיות והאחים המצוין היום, 16 באפריל 2024, אנו מצדיעים לכם ומוקירים את פועלכם.

אתם, הגיבורים שנלחמים על חייהם של חיילים ושל אזרחים, ולא משנה באילו תנאים, וזאת באומץ, בגבורה וללא פשרות, ראויים לכל הערכה.
תודה רבה בשם חברת e-Med ובשם המדינה כולה.