Pituitary

בדיקת Copeptin שוללת אבחנה של סוכרת תפלה לאחר ניתוח היפופיזה (מתוך אתר Research Square)

מנתונים חדשים שפורסמו באתר Research Square וטרם עברו סיקור עמיתים עולה כי בדיקת Copeptin בדם מסייעת לשלול באופן מהימן אבחנה של סוכרת תפלה (Diabetes Insipidus) לאחר ניתוח היפופיזה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי עד שני-שליש מהחולים לאחר ניתוח היפופיזה מפתחים סוכרת תפלה, לרוב זמן קצר לאחר הניתוח, אם כי לעיתים קרובות מדובר בהפרעה זמנית. האבחנה של סוכרת תפלה בחולים אלו דורשת משלב נתונים קליניים, ניטור מאזן נוזלים וקביעת ריכוזי נתרן ואוסמולריות בדם ובשתן. מדידת רמות Arginine Vasopressin בדם היא מוגבלת לאור זמן מחצית החיים הקצר של ההורמון ואי-יציבות מחוץ לגוף.

מדגם המחקר כלל 78 חולים שעברו ניתוח אלקטיבי להסרת אדנומה או נגעים אחרים באזור ההיפופיזה דרך הסינוס הספנואידלי במרכז יחיד בבריטניה. בכל המשתתפים הושלמה מדידה של הרמות בדם של Copeptin, סמן יציב יותר של רמות Arginine Vasopressin, לשלילת אבחנה של סוכרת תפלה מרכזית משנית לחסר Arginine Vasopressin לאחר ניתוח היפופיזה.

החולים שנכללו במחקר נותרו באשפוז למשך לפחות 48 שעות לאחר הניתוח. הרופאים אספו דגימות דם ושתן לפני הניתוח ויום אחד, יומיים, 8 ימים ו-6 שבועות לאחר ניתוח. החולים הוגבלו לשתות 2 ליטרים של מים לאחר הניתוח במטרה למנוע הפרעות ביוכימיות משנית לשתייה מפצה.

חשד לסוכרת תפלה עלה כאשר תפוקת השתן עלה על 200 מ”ל/שעה למשך 3 שעות עוקבות, או עלתה על 3 ליטר/יום עם ריכוז נתרן גבוה בדם (מעל 145 מילימול/ליטר) ואוסמולליות גבוהה בדם (מעל 295 מיליאוסמול/ק”ג) בשילוב עם אוסמולליות שתן נמוכה באופן לא-הולם. אבחנה דפיניטיבית של סוכרת תפלה התבססה על הערכה קלינית, ביוכימיה של דם ושתן וצורך בטיפול בדזמופרסין.

הגיל החציוני של המשתתפים במחקר עמד על 55 שנים, 53% היו גברים; 92% מהגידולים שטופלו בניתוח היו מאקרו-אדנומות.

מבין 78 המשתתפים במחקר, 11 (14%) אובחנו עם סוכרת תפלה לאחר הניתוח ונדרשו לטיפול בדזמופרסין; מבין אלו, 7 חולים (9%) המשיכו בטיפול בדזמופרסין לאחר שישה שבועות (סוכרת תפלה קבועה), אך ארבעת החולים האחרים לא נדרשו לטיפול בדזמופרסין למשך למעלה משבוע.

חולים שפיתחו סוכרת תפלה היו צעירים יותר (גיל ממוצע של 46 לעומת 56 שנים) ו-8 מבין 11 החולים שפיתחו את ההפרעה ההורמונאלית היו נשים (73%).

רמות Copeptin טרם הניתוח היו דומות בשתי הקבוצות. ביום 1, ביום 8 ולאחר שישה שבועות מהניתוח, רמות Copeptin היו נמוכות יותר משמעותית בחולים עם סוכרת תפלה; לא תועדו הבדלים משמעותיים ביום 2.

מניתוח השטח מתחת לעקומת ה-ROC עלה כי ביום 1 לאחר הניתוח, רמות Copeptin הסבירו 74.22% מהמקרים החדשים של סוכרת תפלה. ביום 8 לאחר הניתוח, השטח מתחת לעקומה של Copeptin עמד על 0.8015 ולאחר שישה שבועות, השטח מתחת לעקומה עם Copeptin עמד על 0.7321.

החוקרים מציעים כי ריכוז סף של Copeptin של מעל 3.4 פיקומול/ליטר ביום 1 לאחר הניתוח שולל אבחנה של סוכרת תפלה. ערכי סף אלו הדגימו רגישות של 91% לשלילת סוכרת תפלה וערך מנבא שלילי של 97%, אך הסגוליות הייתה נמוכה סביב 55%, רמז לכך שמדד זה אינו יעיל לאבחנה של סוכרת תפלה.

ממצאי המחקר תומכים בחשיבות Copeptin לשלילת אבחנה של סוכרת תפלה בחולים לאחר ניתוח היפופיזה.

מתוך אתר Research Square

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה