Pituitary

אבחנה של סוכרת מלווה בעליה בשיעורי תחלואה ותמותה בחולים עם אקרומגליה (J Clin Endocrinol Metab) / הערת פרופ’ עמית עקירוב , עורך תחום היפופיזה

 במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Clinical Endocrinology and Metabolism מדווחים חוקרים משבדיה על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי אבחנה של סוכרת בחולים עם אקרומגליה מלווה בסיכון מוגבר לתמותה מכל-סיבה לצד עליה בסיכון לתחלואה ותמותה עקב מחלות לב וכלי דם.

 מטרת המחקר הייתה לבחון את ההשפעה של סוכרת על תחלואה ותמותה בחולים עם אקרומגליה. לצורך כך, החוקרים השלימו מחקר עוקבה ארצי שכלל חולים עם אבחנה של אקרומגליה בין 1987 ועד 2020, אשר היו רשומים במאגר Swedish National Patient Registry וכן זיהו חולים עם אבחנה של סוכרת מסוג 2.

 ניתוח סטטיסטי שימש להערכת הסיכון לתמותה מכל-סיבה, תמותה עקב מחלות לב וכלי דם ותחלואה קרדיווסקולארית.

 מדגם המחקר כלל 254 חולים עם אקרומגליה וסוכרת מסוג 2 (גיל ממוצע של 62.6 שנים), כמו גם 532 חולים עם אקרומגליה וללא סוכרת (גיל ממוצע של 60 שנים). 

 לאורך מעקב ממוצע של 9.2 שנים, שיעורי התמותה הכוללים ל-1,000 שנות-אדם עמדו על 35.1 מקרי תמותה בחולים עם סוכרת לעומת 20.1 מקרי תמותה בחולים ללא סוכרת (יחס סיכון מתוקן של 1.58, רווח בר-סמך 95% של 1.12-2.23).

 מהנתונים עולה כי הסיכון לתמותה קרדיווסקולארית היה גבוה כפליים בחולים עם אקרומגליה וסוכרת, בהשוואה לחולים עם אקרומגליה וללא אבחנה של סוכרת (יחס סיכון מתוקן של 2.11, רווח בר-סמך 95% של 1.09-4.10). עוד תועדה עליה של 49% בסיכון לתחלואה קרדיווסקולארית בחולים עם סוכרת, בהשוואה לאלו ללא סוכרת (יחס סיכון של 1.49, רווח בר-סמך 95% של 1.21-1.82).

 ממצאי המחקר מעידים כי אבחנה של סוכרת מלווה בסיכון מוגבר לתחלואה ותמותה בחולים עם אקרומגליה.

 

J Clin Endocrinol Metab, July 2, 2022

 

הערת מערכת מאת פרופ’ עמית עקירוב, עורך תחום היפופיזה

סוכרת מופיעה בשכיחות גבוהה בחולים עם אקרומגליה והינה גורם סיכון ידוע למחלות לב וכלי דם. הטיפול באקרומגליה עשוי להשפיע משמעותית על האיזון הגליקמי, כאשר ניתוח עשוי להביא לנסיגה של סוכרת, בעוד שלטיפולים תרופתיים הזמינים לטיפול במחלה עשויה להיות השפעה משמעותית על האיזון הגליקמי, שכן חלק מהתרופות עשויות לשפר את האיזון הגליקמי, אך אחרות עלולות להחמירו. נתוני המחקר הנוכחי מעידים על החשיבות של סוכרת גם באוכלוסיית החולים עם אקרומגליה ובהחלט יש לקחת זאת בחשבון במכלול השיקולים בטיפול בחולים אלו.

הערת מערכת אי-מד 

השבוע , ב-14/7 יתקיים וובינר מרתק שיתמקד בקשרים בין סוכרת, אקרומגליה, וקושינג בהנחיית פרופ’ אילן שמעון, ובהשתתפות פרופ’ עמית עקירוב וד”ר עדנאן.  ניתן עדיין להירשם כאן 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה