Pregnancy

האם ירידה אינטנסיבית במשקל הגוף משפרת פוריות בנשים עם השמנת-יתר? (PLoS One)

תכנית התערבות להפחתה אינטנסיבית של משקל הגוף לפני הפריה לא השפיעה על שיעורי הלידה בנשים עם השמנה והפרעות פוריות ללא מקור ברור, בהשוואה לתוכנית התערבות ללא השפעה על משקל הגוף, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת PLoS Medicine.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי בנשים עם השמנה והפרעות פוריות מומחים ממליצים על הפחתת משקל לפני הפריה וטיפולי פוריות במטרה לשפר את שיעורי הפריה ותוצאות לידה, למרות שאין נתונים רבים ממחקרים אקראיים בנושא. כעת הם ביקשו לבחון את ההשפעה של תכנית התערבות אינטנסיבית לשינוי אורחות החיים, כולל ירידה חדה במשקל הגוף, על שיעורי לידת חי, בהשוואה להתערבות ללא השפעה על משקל הגוף.

מחקר FIT-PLESE הינו מחקר בתווית-פתוחה, אקראי-מבוקר, שכלל 379 נשים עם מדד מסת גוף של 30 ק”ג/מ2 עם הפרעות פוריות ללא-הסבר. המשתתפות חולקו באקראי ביחס 1:1 לשתי קבוצות שינוי אורחות חיים טרם הפריה ולאחריהן טיפולי פוריות. התוצא העיקרי היה לידת תינוק בריא (לידה במועד של תינוק במשקל תקין וללא מומים מג’וריים).

המחקר כלל נשים מתשעה מרכזים ברחבי ארצות הברית. קבוצת ההתערבות האינטנסיבית כללה הגברת פעילות גופנית וירידה במשקל (יעד של 7%) באמצעות תחליפי ארוחות וטיפול תרופתי (Orlistat), בעוד שבקבוצת ההתערבות הסטנדרטית הומלץ על הגברת פעילות גופנית בלבד, ללא ירידה במשקל. לאחר ההתערבות, הנשים קיבלו טיפולי פוריות אמפיריים, אשר כללו שלושה מחזורים של גירוי שחלתי/הזרעה תוך-רחמית.

מבין 191 נשים שחולקו לזרוע ההתערבות הסטנדרטית, 40 פרשו מהמחקר לפני הפריה; מבין 188 נשים בזרוע ההתערבות, 31 פרשו מהמחקר לפני הפריה.

מניתוח הנתונים עולה כי לא היה הבדל משמעותי בשיעורי לידת תינוק בריא בין תכנית סטנדרטית (29 מבין 191 נשים, 15.2%) או תכנית התערבות אינטנסיבית (23 מבין 188 נשים, 12.2%) (יחס שיעורים של 0.81, p=0.40).

תכנית התערבות אינטנסיבית לוותה בירידה משמעותית במשקל הגוף, בהשוואה לתכנית סטנדרטית (6.6%- לעומת 0.3%-, בהתאמה; p<0.001). עוד דווח על שיפור במצב המטבולי, כולל ירידה בולטת בהיארעות תסמונת מטבולית (מ-53.6% ל-49.4% עם התערבות סטנדרטית לעומת ירידה מ-52.8% ל-32.2% עם התערבות אינטנסיבית, p=0.003).

תופעות לוואי במערכת העיכול היו נפוצות יותר עם התערבות אינטנסיבית. החוקרים מציינים שיעור גבוה יותר, אך לא מובהק סטטיסטית, של אובדן הריון בטרימסטר ראשון בזרוע ההתערבות האינטנסיבית (33.3% לעומת 23.7%; יחס שיעורים של 1.40, רווח בר-סמך 95% של 0.79-2.50).

החוקרים מסכמים וכותבים כי התערבות אינטנסיבית לשינוי אורחות חיים, הכוללת הפחתת משקל, לא הובילה לשיפור הפוריות או תוצאות לידה, בהשוואה לתכנית אימונים שלא כללה ירידה במשקל.

PLoS One Jan 18, 2022

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה