Pregnancy

אוסטרליה מצאה את הפתרון למניעת אי שוויון בריאותי בקרב נשים בהריון, כך קובע מחקר חדש שפורסם לאחרונה (הודעת ארגון המיילדות)

היריון

מתברר כי באוסטרליה ובמדינות נוספות בעולם, כולל ישראל, קיימים פערים בין קבוצות חברתיות ואזורים גיאוגרפיים. מחקר חדש, שפורסם לאחרונה בכתב העת המדעי Women and Birth, מציע פתרון למניעת אי שווין בריאותי בקרב נשים בהריון, דרך מודל לליווי הריון רציף באמצעות מיילדת.

החוקרים ביצעו סקירה משולבת של 14 מחקרים אשר עקבו אחר אלפי נשים עם הריון בסיכון גבוה ברמות שונות. נשים אלו קיבלו שירות ממיילדת שליוותה את מהלך ההיריון, מתחילתו ועד סופו בעיקר באמצעות מפגשים בקהילה.

לצורך המחקר המשולב, חולקו הממצאים לשלושה נושאים מרכזיים: תרומה לתהליך לידה בטוח (תינוק בריא ואמא בריאה), בניית יחסי אמון עם הצוות בחדר הלידה וכן תקשורת חיובית במהלכה.

המחקר אשר כלל כאמור, סקירה של מחקרים שונים, הוכיח כי לנשים עם הריון בסיכון גבוה, אשר טופלו באמצעות מודל של ליווי הריון רציף על ידי מיילדת, היו חוויות טובות ותוצאות בטוחות כמו לנשים עם הריון בסיכון נמוך.

המודל שנקרא באנגלית Midwifery continuity of care כבר מיושם בניוזילנד, בריטניה, פינלנד והולנד לכלל הנשים בהריון לרבות אלו הנמצאות בסיכון רגיל או גבוה. בישראל, מוביל ארגון המיילדות, את שילוב המודל לליווי נשים ברצף ההיריון והלידה במערכת הבריאות, תוך שימת דגש על הנגשה ומימוש זכויות רפואיות של נשים בהריון.

יפעת הדר רובננקו, מיילדת בחדר לידה במרכז הרפואי בילינסון ויו”ר ארגון המיילדות בישראל, הסבירה כי: “המחקר מוכיח שליווי רציף על ידי מיילדת מתחילת ההיריון, מפחית באופן משמעותי את הסיכונים הפיזיים והנפשיים ומשפר דרמטית את חווית הלידה ותוצאותיה. בישראל קיימים פערי בריאות, הבאים לידי ביטוי בין היתר, בוויתור על טיפולים, בתת שימוש ברפואה מונעת, בוויתור על שירותים בגלל קשיי שפה או חוסר מודעות וגם לעיתים בעודף פרוצדורות. המודל של ליווי הריון רציף על ידי מיילדת מאפשר לאתר מראש סיכונים נפשיים או פיזיים, להפנות לבדיקות הרופא הנכונות ולתת מענה מיטבי לכל אישה בישראל. המטרה שלנו, היא לבנות ביחד עם משרד הבריאות, קופות החולים והאיגוד הישראלי למיילדות וגינקולוגיה, שיטת עבודה מסודרת כך שהליווי יכלול פרוטוקול טיפול אישי, עבור כל אישה במהלך כל ההיריון ולא רק ברגע השיא של הלידה”.

יודגש, כי משרד הבריאות כבר מוביל  מהלך לצמצום אי השוויון בבריאות בישראל, תוך הכרה בקיום הפערים. במסגרת סדרת דיונים שהתקיימו בהנהלת המשרד, נבחר הנושא של צמצום אי השוויון בבריאות כאחד מיעדיו האסטרטגיים של המשרד, אשר לאורו מתוכננת פעילות.

ארגון המיילדות בישראל, הוא האיגוד המקצועי המייצג של 1,300 המיילדות בבתי החולים הציבוריים בארץ, מיילדות הבית והקהילה. מדובר בנשות מקצוע, בעלות רישיון של מיילדת מוסמכת, אשר ניתן לה על ידי משרד הבריאות בחלוף 6 שנות הכשרה וזאת לאחר לימודים של 4 שנות סיעוד לתפקיד אחות מוסמכת וכשנתיים נוספות לתפקיד מיילדת.

הארגון פועל בהתאם לרוח הזמן לקידום המיילדות, העמקת הכשרתן והרחבת סמכויותיהן וכן מפעיל את קהילת הפייסבוק הסגורה הנקראת מילה של מיילדת, המונה כ – 3,400 נשים. הקבוצה מנוהלת על ידי מיילדות מקצועיות וכל אישה מוזמנת להעלות שאלה בשמה או באופן אנונימי ולקבל מענה מקצועי אישי ומבוסס ראיות. לכניסה לקהילה לחצו כאן.

 

לתקציר המחקר המקורי באנגלית לחצו כאן בבקשה

לסרטוני וידאו של ארגון המיילדות בישראל:

https://youtu.be/rzEinQ5sIr8

https://youtu.be/BPlUMfnim84

 

 

נאוה עינבר

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה