Psoriasis

האם טיפול במעכבי TNF עלול להביא לעליה בסיכון להופעה חדשה של פסוריאזיס? (JAMA Dermatol)

בחולים עם מחלות בתיווך מערכת החיסון מתן טיפול במעכבי TNF-Alpha עשוי להביא לעליה מתונה בסיכון להופעה חדשה של פסוריאזיס, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Dermatology.

ברקע למחקר מסבירים החקרים כי תרופות ביולוגיות מהוות אפשרות טיפול יעילה במרבית המקרים, כאשר רוב תופעות הלוואי של הטיפול הן קלות. באופן פרדוקסאלי, פסוריאזיס עלול להתפתח במספר חולים במהלך טיפול בתרופות אלו.

מדגם המחקר כלל 109,085 חולים עם מחלת מעי דלקתית ו/או דלקת מפרקים שגרונית, ללא אבחנה קודמת של פסוריאזיס. מבין אלו, 106,765 חולים (98%) קיבלו טיפול קונבנציונאלי, כאשר 20,387 חולים (19%) קיבלו טיפול במעכבי TNF.

הופעה חדשה של פסוריאזיס תועדה ב-1,471 חולים (1.4%) במהלך המעקב, כאשר 91% מהחולים פיתחו פסוריאזיס שאינה פוסטולרית ו-9% פיתחו פסוריאזיס פוסטולרית. מבין אלו עם פסוריאזיס פוסטולרית, 91% פיתחו מעורבות כפות ידיים ורגליים וב-9% תועדה מעורבות מפושטת.

שיעורי היארעות הופעה חדשה של פסוריאזיס ל-1,000 שנות-מטופל עמדו על 3 מקרים (רווח בר-סמך 95% של 2.9-3.2) בקרב אלו תחת טיפול קונבנציונאלי ועל 7.8 מקרים (רווח בר-סמך 95% של 7.5-8.9) באלו תחת טיפול במעכבי TNF.

יחס הסיכון להתפתחות הופעה חדשה של פסוריאזיס עמד על 2.38 (רווח בר-סמך 95% של 2.13-2.68) בקרב מטופלים במעכבי TNF, בהשוואה לאלו שקיבלו טיפול קונבנציונאלי.

החוקרים מסכמים וכותבים כי הטיפול במעכבי TNF בחולים עם מחלת מעי דלקתית או דלקת מפרקים שגרונית לווה בסיכון גבוה כפליים להופעה חדשה של פסוריאזיס, בהשוואה לטיפול קונבנציונאלי. אעפ”י כן, הופעה חדשה של פסוריאזיס עקב טיפול במעכבי TNF הינה אירוע חריג נדיר.

 

JAMA Dermatol 2022

 

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה