PTSD

מומחה לפסיכיאטריה בדיון ב-BMJ : יש להפסיק כמעט לחלוטין השימוש בכל התרופות הפסיכיאטריות שנזקן עולה בהרבה על תועלתן (BMJ)

במסגרת דיון “ראש בראש” המתפרסם ב-BMJ העוסק במקומן של התרופות הפסיכוטרופיות טען ד”ר פיטר גוטזצ’ה מדמנרק, שניתן להפסיק השימוש בכמעט כל התרופות הפסיכוטרופיות מבלי שייגרם כל נזק ועם איבוד תועלת קטן, באופן שיביא להצלת מאות אלפי נפשות ושיפור באורך ובאיכות החיים של המטופחים.

לטענת גוטזצ’ה, תרופות אלה מציעות תועלות מועטות בהשוואה לפלציבו ומנגד עלולות לגרום ללמעלה מחצי מיליון מקרי מוות בשנה בארה”ב ובאירופה. כתוצאה מכך, לדעתו , ניתן להוציא משימוש 98% מהתרופות הפסיכוטרופיות. אלה כוללות את נוגדי הדכאון, הטיפול ב-ADHD , ודמנציה וכל התרופות האנטיפסיכוטיות והבנזודיאזופינים  (למעט 6% מהן) . 

לטענת המומחה הדני, מכיוון שהתרופות הפסיכוטרופיות מזיקות באופן ניכר כאשר הן בשימוש ארוך טווח, יש מקום לשימוש בהן רק בסיטואציות אקוטיות ותמיד עם תכנית ברורה להפסקתן.

המשתתף השני בהתדיינות, ד”ר אלן יאנג מאנגליה , טוען שמרבית החששות הקשורות לטיפול בתרופות הפסיכיאטריות הן מוגזמות. לטענתו, התרופות הללו עוברות בדיקות קפדניות לבחינת יעילותן ובטיחותן והן זוכות לאישור רק אם עברו אותן בהצלחה.

מנגד, טוען המומחה הדני כי המחקרים האקראיים עליהם מתבססים האישורים לתרופות הפסיכיאטריות הם רובם ככולם מוטים. זאת מכיוון שהמטופלים במחקרים אלה כבר נוטלים טיפולים פסיכיאטריים אחרים כך שגם כאשר הם מקבלים פלציבו  במחקר, זה קורה אחרי תקופת “ניקוי” קצרה, שכוללת סימפטומי הפסקת טיפול, מה שמגביר את התועלת היחסית של התרופה הנחקרת.  בנוסף, לטענתו, מחקרים רבים הם “עוורים” באופן בלתי תקין, ומטה-אנליזות הצביעו על כך שהתועלת של תרופות פסיכיאטריות היא מינימלית ומופיעה בדרך כלל רק לאחר מס’ ימים לפני שאפקט דומה נצפה בקבוצת הפלציבו.

ומה שיותר מדאיג, לדעת המומחה הדני, הוא היקף התמותה הקשור לטיפול בתרופות הפסיכיאטריות שאינו מדווח. להערכת גוטזצ’ה אירעו פי 15 יותר מקרי התאבדות במטופלים שנטלו תרופות נוגדות דיכאון בהשוואה לכמות המקרים המדווחת ע”י ה-FDA .

חישוב שמרני לדעת גוטזצ’ה של תמותה עודפת בין אנשים בגיל של מעל 65 בשיעור של 1% בשל שימוש בתרופות אנטיפסיכוטיות, ושל 1% בשל שימוש בנזודיאזפינים ותרופות דומות, ושל 2% בשל שימוש בנוגדי דיכאון מוביל לכך שכל התרופות הללו גורמות לכ-3,700 מקרי מוות בדנמרק מידי שנה. תרגום של הערכה זו לארה”ב ואירופה מוביל לסד”ג של כ-539,000 מקרי מוות מידי שנה בארה”ב ואירופה על רקע השימוש בתרופות הללו, לדעתו.  לכן, על בסיס הערכות אלה טוען גוטזצ’ה שיש להגביל השימוש לתרופות אלה למקרים ומטופלים במצב אקוטי בלבד, והוא סבור שעל ההנחיות הקליניות החדשות לשקף גישה זו, כאשר הפסקת השימוש בתרופות אלה, בעיקר נוגדות דכאון, צריכה להיות מבוקרת והדרגתית.

מנגד, טוען ד”ר יאנג שאנשים עם בריאות נפשית גרועה נוטים לסבול גם מבריאות גופנית לקויה ועם תוצאות בריאותיות ארוכות טווח לא טובות. זה לדעתו ההסבר הנכון לשיעור המוגבר של תמותה במטופלים עם הפרעות פסיכיאטריות ולא ההתאבדויות. בנוסף, לטענתו, יישום נכון של הנחיות הטיפול מוביל לנזקים מינימליים בטיפול ארוך טווח, ואף מס’ מחקרים הראו קשר הפוך בין משך השימוש בתרופות אלה ותמותה.

על בסיס זה מסכם ד”ר יאנג כי שימוש ארוך טווח בתרופות פסיכיאטריות אינו גורם ליותר נזק מתועלת, והעדויות לדעתו מראות שהמצב הוא הפוך.

שני המשתתפים בדיון הצהירו על כך שאין להם אינטרסים מסחריים או אחרים בנושא. .

BMJ.Published online May 20, 2015.Abstract

לדיווח במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • סקר מכבי: 43% מהציבור הישראלי מדווח על שינוי לרעה במצבו הנפשי מאז פרוץ המלחמה (מכבי שירותי בריאות)

    סקר מכבי: 43% מהציבור הישראלי מדווח על שינוי לרעה במצבו הנפשי מאז פרוץ המלחמה (מכבי שירותי בריאות)

    סקר חדש ומקיף שערכה מכבי שירותי בריאות במלאת חצי שנה למלחמת 'חרבות ברזל' חושף את המצב הבריאותי של הציבור הישראלי, כפי שהוא עצמו תופס אותו, רגע לפני חג הפסח. מהסקר עולה נתון מדאיג: עליה של יותר מ-100% בשיעור האזרחים שתופסים את מצבם הבריאותי כבינוני או גרוע בהשוואה לתקופה שלפני המלחמה

  • טיפול תרופתי כנגד ADHD מלווה בהפחתת הסיכון לאובדנות ואשפוזים (JAMA Netw Open)

    טיפול תרופתי כנגד ADHD מלווה בהפחתת הסיכון לאובדנות ואשפוזים (JAMA Netw Open)

    חלק מהתרופות הסטימולנטיות המשמשות לטיפול בהפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) מלוות בסיכון מופחת לאשפוזים מסיבות פסיכיאטריות ומסיבות לא-פסיכיאטריות ובסיכון מופחת לאובדנות, כך עולה מנתונים שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open. החוקרים אספו נתונים ממגוון מאגרי נתונים בשבדיה במטרה לזהות חולים בגילאי 16-65 שנים עם אבחנה של ADHD בין ינואר 2006 ועד דצמבר […]

  • פעילות גופנית יעילה כמו תרופות או פסיכותרפיה להקלה על דיכאון (Br Med J)

    פעילות גופנית יעילה כמו תרופות או פסיכותרפיה להקלה על דיכאון (Br Med J)

    פעילות גופנית הדגימה יעילות דומה לזו של פסיכותרפיה וטיפול תרופתי להקלה על דיכאון, כך עולה מתוצאות סקירה שיטתית ומטה-אנליזה שפורסמו בכתב העת British Medical Journal. פעילות גופנית אינטנסיבית והליכה או ריצה, יוגה ואימוני כוח, היו יעילים במיוחד. החוקרים השלימה סקירת ספרות וערכו מטה-אנליזה שכללה 218 מחקרים אקראיים עם 14,170 משתתפים עם דיכאון. המחקרים בחנו צורות […]

  • סכיזופרניה מלווה בסיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם (J Am Heart Assoc)

    סכיזופרניה מלווה בסיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם (J Am Heart Assoc)

    סכיזופרניה מלווה בעליה משמעותית בסיכון להתפתחות מחלות לב וכלי דם, כאשר הקשר בולט במיוחד בקרב נשים, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Journal of the American Heart Association. המחקר התצפיתי כלל למעלה מ-4.1 מיליון משתתפים ללא היסטוריה של מחלות לב וכלי דם (גיל חציוני של 44 שנים) ממאגר נתונים רפואיים ביפן. התוצא העיקרי […]

  • דיכאון מלווה בסיכון מוגבר לסיבוכים לאחר החלפת מפרק ברך (מתוך הכנס השנתי מטעם ה-AAOS)

    דיכאון מלווה בסיכון מוגבר לסיבוכים לאחר החלפת מפרק ברך (מתוך הכנס השנתי מטעם ה-AAOS)

    מנתונים חדשים שפורסמו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-American Academy of Orthopedic Surgeons עולה כי בחולים עם דיכאון המופנים לניתוח להחלפה מלאה של מפרק הברך קיים סיכון מוגבר לסיבוכים רפואיים, אשפוזים חוזרים והתערבויות ניתוחיות נוספות. החוקרים התבססו על נתונים ממאגר National Readmissions Database בין 2016 עד 2019 וזיהו חולים עם אבחנה של דיכאון. הם אספו נתונים […]

  • טיפול ב- Methylphenidate מלווה בעליה קלה בסיכון לאירועים קרדיווסקולאריים (JAMA Netw Open)

    טיפול ב- Methylphenidate מלווה בעליה קלה בסיכון לאירועים קרדיווסקולאריים (JAMA Netw Open)

    טיפול ב-Methylphenidate מלווה בעליה קלה בסיכון לאירועים קרדיווסקולאריי במטופלים בתרופה לאורך למעלה משישה חודשים, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open. מחקר העוקבה הרטרוספקטיבי התבסס על נתונים ממאגר ארצי בשבדיה וכלל 26,710 חולים עם אבחנה של הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות (Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder) בגילאי 12-60 שנים (גיל חציוני של 20 שנים) אשר קיבלו […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה