Pulmonary IPF & Other

אנגיופלסטיה באמצעות בלון לעומת Riociguat לטיפול ביתר לחץ דם ריאתי כרוני על-רקע תרומבואמבוליזם (The Lancet Respiratory Medicine)

במאמר שפורסם בכתב העת The Lancet Respiratory Medicine מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בחולים עם יתר לחץ דם ריאתי כרוני על-רקע תרואמבואמבוליזם שאינו-נתיח, אנגיופלסטיה באמצעות בלון (Balloon Pulmonary Angioplasty, או BPA) מלווה בשיפור גדול יותר בלחץ הממוצע בעורק הריאה לעומת Riociguat (אדמפאס), אם כי זאת לצד שיעור סיבוכים גבוה יותר.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אפשרויות הטיפול בחולים עם יתר לחץ דם ריאתי כרוני על-רקע תרואמבואמבוליזם שאינו מתאים לניתוח כוללות BPA ו-Riociguat. עם זאת, שתי אפשרויות הטיפול הללו לא נבחנו זו מול זו באופן פרוספקטיבי וכעת הם ביקשו להשוות את היעילות והבטיחות של שתי אפשרויות הטיפול.

המחקר האקראי-מבוקר נערך בארבעה מרכזים גדולים ביפן וכלל חולים בגילאי 20-80 שנים עם יתר לחץ דם ריאתי כרוני על-רקע תרואמבואמבוליזם לא-נתיח (לחץ ממוצע בעורק הריאה בטווח 25-60 מ”מ כספית ולחץ יתר בעורק הריאה של עד 15 מ”מ כספית). המשתתפים חולקו באקראי ביחס 1:1 ל-BPA או Riociguat. בזרוע הטיפול ב-BPA המטרה הייתה להשלים את הטיפול בתוך ארבעה חודשים ממועד הפרוצדורה, עם חזרה על הפעולה עד לירידה בלחץ הממוצע בעורק הריאה אל מתחת ל-25 מ”מ כספית. בזרוע הטיפול התרופתי, Riociguat ניתן פומית במינון 1.0 מ”ג, שלוש פעמים ביום. כאשר לחץ הדם הסיסטולי נשמר על 95 מ”מ כספית ומעלה, המינון הועלה ב-0.5 מ”ג כל שבועיים עד מינון מקסימאלי של 2.5 מ”ג, שלוש פעמים ביום.

התוצא העיקרי היה השינוי בלחץ הממוצע בעורק הריאה מתחילת המחקר עד לאחר 12 חודשים.

אירועים חריגים וסיבוכים אפשריים על-רקע BPA ומדדי החמרה קלינית תועדו לאורך תקופת המחקר.

בתקופה שבין ינואר 2016 ועד אוקטובר 2019 זוהו 61 חולים עם יתר לחץ דם ריאתי כרוני על-רקע תרואמבואמבוליזם לא-נתיח אשר חולקו באקראי לזרוע BPA (32 חולים) או Riociguat (29 חולים).

החולים בזרוע BPA השלימו בממוצע 4.7 פרוצדורות אנגיופלסטיה והחולים בזרוע Riociguat קיבלו מינון אחזקה ממוצע של 7 מ”ג/יום לאחר 12 חודשים.

לאחר 12 חודשים, הלחץ הממוצע בעורק הריאה השתפר ב-16.3 מ”מ כספית בזרוע BPA וב-7.0 מ”מ כספית בזרוע Riociguat (p<0.0001).

בזרוע הטיפול ב-Riociguat תועד מקרה של החמרה קלינית של יתר לחץ דם ריאתי, אלו לא תוארו בזרוע BPA.

האירועים החריגים הנפוצים כללו כיח דמי או דימום ריאתי, אשר תוארו ב-14 חולים (44%) בזרוע BPA ובחולה אחד (4%) בזרוע Riociguat. בסיכומו של דבר, בוצעו 147 פרוצדורות BPA ב-31 חולים, כאשר סיבוכים על-רקע הפרוצדורה תוארו ב-17 פרוצדורות (12%) בשמונה חולים (26%).

ממצאי המחקר תומכים ב-BPA כאפשרות סבירה לטיפול בחולים עם יתר לחץ דם ריאתי כרוני על-רקע תרואמבואמבוליזם שאינו-נתיח במרכזים עם רופאים מנוסים, אך מדגישים את חשיבות הסיכון לסיבוכים.

 

The Lancet Respiratory Medicine, Aug 1, 2022

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

אחיות ואחים יקרים,

לרגל יום האחיות והאחים המצוין היום, 16 באפריל 2024, אנו מצדיעים לכם ומוקירים את פועלכם.

אתם, הגיבורים שנלחמים על חייהם של חיילים ושל אזרחים, ולא משנה באילו תנאים, וזאת באומץ, בגבורה וללא פשרות, ראויים לכל הערכה.
תודה רבה בשם חברת e-Med ובשם המדינה כולה.