Rheumatoid Arthritis

מפרקים נפוחים מהווים סמן טוב יותר לסינוביטיס ממפרקים רגישים בחולים עם דלקת מפרקים פסוריאטית (Rheumatology)

בחולים עם דלקת מפרקים פסוריאטית (Psoriatic Arthritis) בשלב מוקדם שלא קיבלו טיפול בתרופות ממשפחת DMARD (Disease-Modifying Antirheumatic Drugs), מפרקים נפוחים מהווים גורם מנבא טוב יותר של סינוביטיס, בהשוואה למפרקים רגישים, כך עולה מנתונים שפורסמו בכתב העת Rheumatology Advances in Practice.

במטרה לבחון את הקשר בין מפרקים נפוחים ורגישים ובין סינוביטיס בחולים עם דלקת מפרקים פסוריאטית בשלב מוקדם, החוקרים השלימו מחקר חתך, תצפיתי, שכלל 155 חולים עם דלקת מפרקים פסוריאטית שלא קיבלו טיפול ב-DMARD .

המחקר כלל חולים מעל גיל 18, שפנו לבית החולים בין דצמבר 2013 ועד אוקטובר 2019. בכל החולים תועדו לפחות שלושה קריטריונים לאבחנה של דלקת מפרקים פסוריאטית והם לא טופלו בעבר בתרופות ממשפחת DMARD.

בעת הגיוס למחקר הושלמה בדיקת אולטרה-סאונד להערכת 44 מפרקים בכל החולים להערכת סינוביטיס.

מדגם המחקר כלל 155 חולים בהם הושלמה הערכה קלינית והדמייתית של 5,616 מפרקים. מבין המפרקים שנבחנו, 1,039 (18.5%) היו רגישים ו-550 (9.8%) היו נפוחים. בנוסף, ב-1,114 (20.4%) משתתפים הייתה עדות לסינוביטיס.

מהנתונים עולה כי הסיכון לסינוביטיס היה גדול יותר משמעותית בנוכחות מפרקים נפוחים (יחס סיכויים של 4.37, רווח בר-סמך 95% של 2.62-7.29). החוקרים כותבים כי מפרקים נפוחים היוו גורם מנבא טוב יותר של סינוביטיס, בהשוואה למפרקים רגישים בחולים עם דלקת מפרקים פסוריאטית בשלב מוקדם, אשר לא טופלו ב-DMARD.

ממצאים אלו תומכים בשימוש בבדיקת אולטרה-סאונד בחולים עם דלקת מפרקים פסוריאטית בשלב מוקדם, בפרט בנוכחות מפרקים רגישים ולא-נפוחים. החוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים אודות מפרקים רגישים במטרה להבין טוב יותר את הפתולוגיה בחולים עם דלקת מפרקים פסוריאטית בשלב מוקדם.

Rheumatology, 2022

 

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה