SARS & Coronavirus

פאנל ה-FDA מעלה חששות באשר לטיפול במעכבי PI3K בסרטני דם (FDA)

מאת יהונתן ניסן, סטודנט לרפואה באוניברסיטת תל אביב ופרמדיק

מנהל המזון והתרופות האמריקני (ה-FDA) קרא לייעוץ מהוועדה המייעצת לתרופות אונקולוגיות (ODAC), שהתכנסה כדי לדון ביעילות ובבטיחות של מעכבי פוספטידילינוזיטול 3-קינאז (PI3K) המשמשות לטיפול בסרטני דם. התרופות שנדונו כללו את Idelalisib (Zydelig), ללוקמיה לימפוציטית כרונית (CLL), לימפומה לימפוציטית קטנה (SLL) ולימפומה פוליקולרית (FL), Copanlisib (Aliqopa), עבור FL, ו-Duvelisib (Copiktra), עבור CLL, SLL ו-FL. בנוסף, דנו על Umbralisib (Ukoniq), עבור FL ו-marginal zone lymphoma, והיא גם ממתינה לאישור ה-FDA עבור CLL ו-SLL.

ה-FDA הסביר כי הוא שוקל דרכים לא לבצע ניסויים חד-זרועיים במעכבי PI3K בעקבות תוצאות מאכזבות שהודגמו עם סוג זה של תרופות. בעוד שמחקרים ראשוניים עם זרוע בודדת ובדיקות אקראיות הראו תוצאות טובות לגבי הישרדות ללא התקדמות (PFS), מגמות מטרידות נראו בהישרדות הכוללת (OS) בניסויים מתקדמים יותר. ה-FDA ביקש מ-ODAC להצביע על שאלה זו: “בהינתן הרעילות שנצפתה, הניסויים האקראיים הקודמים שהדגימו פוטנציאל לפגיעה בהישרדות הכוללת, וטווח צר בין מינון יעיל לרעיל, האם האישורים העתידיים למעכבי PI3K צריכים להיתמך בנתונים אקראיים?”. מספר ההצבעות היה 16-0 לטובת נתונים אקראיים על מנת לתמוך באישורים של מעכבי PI3K, עם נמנע אחד.

ה-FDA כבר הביע חששות ברורים בפומבי לגבי האפשרות שלמטופלים שקיבלו תרופות מעכבות PI3K לסרטני הדם יש סיכוי גבוה יותר למות מאשר אלו הנוטלים תרופות אחרות. הסוכנות הודיעה בפברואר שהיא חוקרת סיכון מוגבר פוטנציאלי למוות עם Umbralisib. רק בשבוע שעבר, צוות האונקולוגיה הבכיר של ה-FDA פרסם תגובה ב-The Lancet שכותרתה “הסאגה של מעכבי PI3K בממאירות המטולוגית: הישרדות היא נקודת הסיום הבטיחותית האולטימטיבית”.

כבר בשנת 2016, יצרניתZydelig שלחה מכתב אזהרה לרופאים על ירידה בהישרדות הכוללת ועלייה בסיכון לזיהומים חמורים שנראו במחקרי פאזה 3 שהשוו idelalisib לתרופות אחרות. אלח דם ודלקת ריאות היוו חלק מתופעות הלוואי.

לכתבה ב-Medscape

למסמך התדריך ב-FDA

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה