Thalassemia

מינון נמוך של ריבאבירין לטיפול ב- HCV מומלץ גם בחולי תלסמיה מייג’ור (מתוך Journal of Hepatology)

מאת איתמר גנמור

מממצאי מחקר חדש אשר פורסמו בכתב העת Journal of Hepatology בדצמבר 2010 עולה כי מינון נמוך של Ribavirin (ריבאבירין) יכול לתרום באופן בטוח כתוספת ל- Peginterferon (פגסיס) בטיפול כנגד זיהום hepatitis C virus (HCV) במבוגרים עם תלסמיה מייג’ור.

שילוב שתי התרופות הוא טיפול סטנדרטי בזיהומי HCV, אך לא בחולים עם תלסמיה מייג’ור, מכיוון שה- Ribavirin מעמיד אותם בסיכון לאנמיה מסכנת חיים.

החוקרים ערכו מחקר “תווית-פתוחה” (open-label study) לבחינת היעילות והבטיחות של הטיפול ב- Ribavirin בחולים אלה, אך תוך שימוש במינון נמוך מהרגיל. במחקר השתתפו 280 חולים, אשר לכולם רמות מדידות של HCV RNA, וממצאי ביופסית כבד המתאימים לזיהום כרוני של HCV. החולים קיבלו Peginterferon alfa-2a תת-עורי כל שבוע או לבדו או בשילוב עם Ribavirin במינון של 600-800 מ”ג ליום. מכיוון ש- Ribavirin אינו מאושר לחולים עם המוגלובינופתיות, החוקרים הרגישו שחלוקה אקראית לא תהיה אתית, ולכן בחירת סוג הטיפול הייתה בידי המטופלים עצמם. מינון ה- Ribavirin הותאם לפי רמות ההמוגלובין.

כל החולים אשר קיבלו רק תרופה אחת קיבלו את הטיפול לאורך 48 שבועות. החולים אשר קיבלו את הטיפול המשולב קיבלו את הטיפול לאורך 48 שבועות אם לחולה היה גנוטיפ וירוס 1 או זיהום משולב, ו-24 שבועות אם לחולה היה גנוטיפ 2 או 3 של הוירוס.

24 שבועות לאחר סיום הטיפול, שיעור התגובה הוירולוגית היה גבוה באופן מובהק בקבוצת הטיפול המשולב מאשר בקבוצה אשר קיבלה תרופה בודדת (51% לעומת 38%). הפסקת טיפול עקב סיבות של בטיחות הייתה דומה בשתי הקבוצות (6.5% לעומת 8%).

אנליזה נוספת הדגימה כי השימוש ב- Ribavirin העלה את יחס הסיכויים (odds ratio) של התגובה הוירולוגית ל- 2.2. עם זאת, הפערים בין עירויי הדם אשר נדרשו לשמירת רמת המוגלובין מעל ל- 10 g/dL התקצרו בכמעט חצי בטיפול המשולב. שיעור ירידת ההמוגלובין מתחת ל- 8 g/dL היה 43% בקבוצת הטיפול המשולב ו- 37% בקבוצת התרופה הבודדת, ללא הבדל משמעותי בדינמיקה בין שתי הקבוצות.

גישת הטיפול המשולב הייתה מוצלחת פחות ב-30 החולים בגילאי 11-18 שנים. בקבוצת גיל זו, שיעור התגובה היו 64% בקבוצת הטיפול המשולב לעומת 75% בקבוצה שקיבלה טיפול בודד.

החולים אשר להם היה הסיכוי הגבוה ביותר להגיב היו: חולים המבוגרים מגיל 24 שנים, חולים עם פריטין נמוך בסרום, חולים עם כשלון טיפולי קודם, חולים עם רמות מוגברות של ALT, חולים עם היסטוריה של כריתת טחול, חולים עם viral load הנמוך מ- 600,000 IU/mL, או חולים עם גנוטיפ 1 של HCV.


לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה