האם תסמונת דחק בתר-חבלתית מובילה להזדקנות מוקדמת? (Am J Geriatr Psychiatry)

במאמר שפורסם במהלך חודש מאי בכתב העת American Journal of Geriatric Psychiatry מדווחים חוקרים על סקירה חדשה ממנה עולה כי תסמונת דחק בתר-חבלתית (PTSD או Posttraumatic Stress Disorder) עשויה להביא לעליה במדדי תהליכי הזדקנות ומצבים רפואיים, דוגמת מחלת לב, הקשורים בגיל מתקדם ולהוביל לתמותה מוקדמת.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ל-PTSD משמעות ציבורית רבה ויש עדויות לקשר אפשרי בין תסמונת דחק בתר-חבלתית ובין הזדקנות מוקדמת או מואצת עם השלכות משמעותיות על איכות החיים. כעת הם ערכו סקירה מקיפה של מחקרים שפורסמו בספרות הרפואית בנוגע לקשר בין הזדקנות מוקדמת בחולים עם PTSD.

החיפוש כלל את מאגרי PubMed, PsycINFO ו-PILOTS אחר דיווחים משנת 2000 בנוגע להזדקנות מוקדמת ותסמונת דחק בתר-חבלתית, כולל סמנים להזדקנות (אורך טלומרים בלויקוציטים ומדדים פרו-דלקתיים), שכחיות מצבים רפואיים הקשורים בהזדקנות ושיעורי תמותה.

כל ששת המחקרים שבחנו את אורך הטלומרים בלויקוציטים דיווחו על קיצור אורך טלומרים בחולי PTSD. עוד עלתה עדות עקבית לעליה בסמנים פרו-דלקתיים בחולי PTSD, כולל CRP, IL-1β, IL-6 ו-TNF-α. מרבית המחקרים שנבחנו העידו גם על עליה במחלות רפואיות הקשורות עם הזדקנות תקינה, כולל מחלות לב וכלי דם, סוכרת מסוג 2, מחלת כיב במערכת העיכול ודמנציה. החוקרים מצאו כי שבעה מבין עשרה מחקרים העידו על קשר בין PTSD ובין תמותה מוקדמת.

לסיכום, מהנתונים עולה קשר אפשרי בין תסמונת דחק בתר-חבלתית ובין פנוטיפ של הזדקנות מואצת. החוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים במטרה להבין את טיב הקשר הנ”ל.

Am J Geriatr Psychiatry. Published online May 7, 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה