הסיכון המצטבר למחלות לב וכלי דם לאורך החיים מנבא את הסיכון להידרדרות קוגניטיבית ודמנציה (Neurology)

הסיכון המצטבר למחלות לב וכלי דם הינו גורם משמעותי בהערכת הסיכון להידרדרות קוגניטיבית ודמנציה, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Neurology.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי למרות שדמנציה וסקולארית נובעת בפועל מנזק לכלי דם, מעדויות שפורסמו לאחרונה עולה עוד חשיבות של גורמים קרדיווסקולאריים בהתקדמות מחלת אלצהיימר. בקרוב ל-80% מהחולים עם מחלת אלצהיימר ניתן לזהות פתולוגיה בכלי הדם בבדיקה לאחר המוות.

החוקרים ביקשו לקבוע אם הסיכון המצטבר למחלות לב וכלי דם משפיע על הסיכון להתפתחות דמנציה וירידה בזיכרון בטווח הארוך ושיערו כי הסיכון המצטבר וארוך הטווח למחלות לב וכלי דם כפי שנקבע לפי מדד FRS (Framingham Risk Score) ישפיע לרעה על התוצאות הקוגניטיביות.

מדגם המחקר כלל 1,244 משתתפים בריאים ממחקר Betula אשר גויסו בשתי נקודות זמן שונות (1988-1990 ו-1993-1995). החוקרים בחנו את הסיכון למחלות לב וכלי דם באמצעות מדד FRS וכן השלימו הערכה של הזיכרון האפיזודי ועדות לדמנציה במרווחים של חמש שנים לאורך 20-25 שנים.

מהתוצאות עולה כי הסיכון למחלות לב וכלי דם עלה באופן מתון לאורך זמן ב-60% ממדגם המחקר, עם עדות לעליה מואצת ב-18% מהמשתתפים ושינוי מינימאלי ב-22% מהמשתתפים. עליה מואצת בסיכון הקרדיווסקולארי ניבאה סיכון מוגבר להתפתחות דמנציה על-רקע מחלת אלצהיימר (סיכון יחסי ממוצע של 3.3-5.7, רווח בר-סמך 95% של 2.6-17.5 בנקודת הזמן השנייה וסיכון יחסי של 1.9-6.7 בנקודת הזמן החמישית) או דמנציה וסקולארית (סיכון יחסי ממוצע של 3.3-4.1, רווח בר-סמך 95% של 1.1-16.6 בנקודת הזמן השניה וסיכון יחסי של 1.5-7.5 בנקודת הזמן החמישית) ולווה בסיכון מוגבר לירידה בזיכרון.

החוקרים מציעים להשלים מחקרים נוספים במטרה לבחון כיצד הסיכון למחלות לב וכלי דם לאורך זמן משפיע על הצטברות שינויים פתולוגיים במערכת העצבים.

Neurology, 2022

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה