מבוגרים ששרדו ממאירות בילדות אינם מקבלים טיפול מספק לאיזון גורמי סיכון למחלות לב וכלי דם (Journal of the American Heart Association)

בקרב מבוגרים ששרדו ממאירות בילדות תועד סיכון גבוה יותר לתת-טיפול לאיזון גורמי סיכון למחלות לב וכלי דם, בפרט יתר לחץ דם ודיסליפידמיה, בהשוואה לביקורות, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Journal of the American Heart Association.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את שיעורי ההימצאות והגורמים המנבאים הקשורים עם תת-אבחנה ותת-טיפול בגורמי סיכון הפיכים למחלות לב וכלי דם (יתר לחץ דם, דיסליפידמיה, הפרעה במשק סוכר/סוכרת) בקרב מבוגרים ששרדו ממאירות בילדות בסיכון גבוה למחלה קרדיווסקולארית בגיל צעיר.

מחקר החתך כלל מבוגרים ששרדו ממאירות בילדות וטופלו באנתרציקלינים או קרינה לחזה, אשר גויסו למחקר מתשע ערים גדולות בארצות הברית. השורדים השלימו שאלונים והערכות קליניות בביתם. קבוצת ההשוואה כללה מדגם תואם מסקר ה-NHANES. ניתוח סטטיסטי שימש להערכת הסיכון לתת-אבחנה ותת-טיפול בגורמי סיכון קרדיווסקולאריים בהשוואה לסקר ה-NHANES).

בקרב 571 המבוגרים ששרדו ממאירות בילדות (גיל חציוני של 37.7 שנים ו-28.5 שנים מהאבחנה של ממאירות) תועד סיכון גבוה יותר לגורמי סיכון קרדיווסקולאריים, בהשוואה ל-345 מבוגרים מהאוכלוסייה הכללית (p<0.05).

למרות ששיעורי תת-אבחנה של גורמי סיכון קרדיווסקולאריים היו דומים (27.1% בקרב השורדים לעומת 26.1% בקרב אלו מסקר NHANES, p=0.73), בקרב השורדים תועדה שכיחות גבוהה יותר של תת-טיפול (21.0% לעומת 13.9%, בהתאמה, p=0.007; יחס סיכויים של 1.8, רווח בר-סמך 95% של 1.2-2.7).

בקרב אלו ששרדו ממאירות, גורם הסיכון אשר לא אובחן בשכיחות הגבוהה ביותר היה יתר לחץ דם (18.9%) וגורם הסיכון אשר בשכיחות הגבוהה ביותר לא טופל היה דיסליפידמיה (16.3%).

בקרב גברים ושורדים עם עודף-משקל/השמנת-יתר תועד סיכון גבוה יותר לתת-אבחנה ותת-טיפול לגורמי סיכון למחלות לב וכלי דם. באלו עם מספר אורחות חיים שליליים תועד גם כן סיכון מוגבר לתת-טיפול (יחס סיכויים של 2.2, רווח בר-סמך 95% של 1.1-4.5).

החוקרים מסכמים וכותבים כי מודעות גדולה יותר של רופאי משפחה וקרדיולוגים, בשילוב עם שיפור המעורבות של מבוגרים ששרדו ממאירות בילדות, עשויה לסייע בהפחתת הסיכון לתת-אבחנה ותת-טיפול בגורמי סיכון למחלות לב וכלי דם.

Journal of the American Heart Association. 2022

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה