דיאטה מועילה בטיפול במחלת כבד שומני בחולי סוכרת (ILC 2022)

כבד
מחקר חדש מראה כי מזון דל פחמימות ועתיר שומן (LCHF) הפחית התקדמות של מחלת כבד שומני לא אלכוהולי (NAFLD), וגרם לירידה במשקל של 5.8%

מחקר חדש שהוצג בקונגרס הכבד הבינלאומי הראה כי דיאטה דלת פחמימות ועתירה בשומן (LCHF) הפחיתה התקדמות של מחלת כבד שומני לא אלכוהולי (NAFLD) בחולי סוכרת, והיא הושוותה עם דיאטה דלת שומן ועתירת פחמימות. נמצא כי הדיאטה דלת השומן מפחיתה את התקדמות ה-NAFLD, אך במידה פחותה מזו של LCHF.

במחקר, 110 משתתפים עם סוכרת מסוג 2 ו-NAFLD, בגילאי 18-78 שנים, הוקצו לדיאטת LCHF, ו-55 הוקצו לתזונה דלת שומן למשך 6 חודשים. המשתתפים קיבלו ייעוץ מתמשך של דיאטנית, עם ביקורי מעקב לאחר 3 ו-6 חודשים, והם דווחו על תזונתם באופן רציף. התוצא העיקרי היה שינוי בשליטה הגליקמית כפי שנמדד ברמת A1c במשך 6 חודשים. התוצאים המשניים כללו את שיעור המשתתפים עם שינויים ב-NAS של לפחות 2 נקודות במהלך 6 חודשים. שני המדדים הללו הושוו בין שתי קבוצות התזונה.

שתי הקבוצות הותאמו בתחילת המחקר, עם גיל ממוצע של 55-57 שנים, 58% היו נשים, 89% עם תסמונת מטבולית ו-BMI ממוצע של 34 ק”ג/מ”ר. מחלת הכבד פיברוזיס ברמת F1 הייתה השכיחה ביותר (58%), ואחריה סטאטוזיס (S1, 47%; S2, 32%), עם חציון NAS של 3, ול-19% היה סטאטו-הפטיטיס לא אלכוהולי. קבוצת דיאטת LCHF צרכה בממוצע 61% אנרגיה משומן, 13% מפחמימות ו-23% מחלבון, לעומת דיאטה דלת שומן שכללה בממוצע 29% אנרגיה משומן, 46% מפחמימות, ו-21% מחלבון. דיאטת LCHF כללה בעיקר שומנים בלתי רוויים – למשל, אבוקדו, שמן, אגוזים וזרעים – אך כללה גם שומנים רוויים, כגון גבינה, שמנת ומוצרי חלב עתירי שומן. המשתתפים היו חופשיים לאכול שומנים בלתי רוויים ורוויים, אך הצוות יעץ למשתתפים שעדיף שומנים בלתי רוויים הנחשבים טובים.

דיאטת LCHF שיפרה את השליטה בסוכרת, הפחיתה את השומן בכבד, ולמרות שהמשתתפים צרכו קלוריות רבות כמו שהם היו רגילים להן עד ששבעו, הם ירדו 5.8% ממשקל הגוף, לעומת זאת, המשתתפים בקבוצה דלת השומן איבדו רק 1.8% ממשקל הגוף. עם זאת, צריכת הקלוריות הממוצעת ירדה בשתי הקבוצות, ב-2.2% בקבוצת LCHF וב-8.7% בקבוצה דלת השומן. דיאטת LCHF שיפרה את ה-A1c ב-9.5 mmol/mol וקבוצה דלת השומן הפחיתה את A1c ב-3.4 mmol/mol.

לכתבה ב-Medscape

לאתר ה-ILC

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה