מה בין דלקת חניכיים ובין הסיכון להתפתחות מחלה חמורה משנית לקורונה? (Clin Exp Dent Res)

במאמר שפורסם בכתב העת Clinical and Experimental Dental Research מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר פיילוט, מהן עולה כי כמחצית מהחולים הסובלים מצורות חמורות של COVID-19 עם צורך באשפוז ביחידת טיפול נמרץ סבלו גם מדלקת חניכיים חמורה וכרבע מהם היו בסיכון גבוה למחלת החניכיים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי במהלך מגפת הקורונה, הקהילה המדעית ניסתה לזהות גורמי סיכון להתפתחות מחלה חמורה על-רקע הזיהום. לבריאות הפה ובפרט מחלות חניכיים השפעה אפשרית על המצב הבריאותי הכללי. כיום ישנן עדויות מוגבלות הקושרות בין מצב החניכיים ובין חומרת זיהום בנגיף הקורונה ומטרת המחקר הנוכחי הייתה לקבוע אם בצעירים שאושפזו ביחידות טיפול נמרץ בשל זיהום חמור בקורונה קיים סיכון מוגבר למחלת חניכיים חמורה.

מדגם המחקר כלל את כל החולים עד גיל 60 שנים שאובחנו עם COVID-19 ושרדו אשפוז ביחידת טיפול נמרץ. סיכון מוגבר לדלקת חניכיים נקבע על-פי הערכת אובדן עצם בצילומי שיניים (Radiographic Bone Loss, או RBL) עדכניים, כאשר החוקרים התמקדו בשיניים עם אחוז אובדן עצם המשמעותי ביותר וסיווגו את החולים לקטגוריות: RBL של עד 15% (שלב 1), 15-33% (שלב 2), או 33% ומעלה (שלב 3/4). הדרגה הוגדה לפי יחס RBL לגיל החולה בשן הפגועה ביותר וסווגה באופן הבא: מתחת ל-0.25 (דרגה A), 0.25-1 (דרגה B), או מעל 1 (דרגה C). חולים בשלב 3/4 ודרגה C היו בסיכון גבוה לדלקת חניכיים.

מבין 87 חולים מתאימים, 30 חולים השלימו הערכה הדמייתית ו/או קלינית; מבין יתר 57 החולים, 16 סירבו להשתתף מסיבות שונות ועם 41 חולים לא הצליחו החוקרים ליצור קשר.

על-סמך הצילומים הזמינים, כל החולים היו בסיכון למחלת חניכיים. מחצית מהחולים סווגו עם מחלה בשלב 3/4 ובדרגה B או C; 26.7% סווגו בשלב 3/4 ובדרגה C.

ממצאי המחקר מעידים על קשר אפשרי בין מחלת חניכיים ובין הסיכון להתפתחות מחלה חמורה על-רקע זיהום בנגיף הקורונה.

 

Clin Exp Dent Res. 2022 Aug 6

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה