בדיקה חדשה המאפשרת להבדיל בין LBD לדמנציה עקב מחלת אלצהיימר (Neurology)

מחקר חדש מציג בדיקה מהירה המודדת תפיסה חזותית אשר עשויה להבחין בין דמנציה קלה עד בינונית הקשורה למחלת Lewy body (LBD) לבין דמנציה הקשורה למחלת אלצהיימר

מחקר חדש שפורסם ב-Neurology מציג בדיקה מהירה וקלה המודדת תפיסה חזותית אשר עשויה להבחין במדויק בין דמנציה קלה עד בינונית הקשורה למחלת Lewy body (LBD) לבין דמנציה הקשורה למחלת אלצהיימר (AD). שני סוגי הדמנציה דומים ולחולים רבים עם LBD יש גם AD, עם זאת, אלו עם LBD עשויים להגיב בצורה שונה לתרופות נפוצות רבות לדמנציה, מה שמדגיש את חשיבות האבחנה. תוצאות המחקר הראו שביצועים במבחן האותיות המפוצלות (FLT) הבדילו ביעילות בין חולים עם פתולוגיה של LBD מאלו עם פתולוגיה של AD רק בשלב קל עד בינוני של דמנציה – אפילו כאשר LBD התרחש עם פתולוגיה משמעותית של AD.

דמנציה עם גופיפי לוי (LBD) היא הצורה השנייה בשכיחותה של דמנציה מתקדמת לאחר AD. לחולים עם המחלה עלולות להיות הזיות ראייה ושינויים בערנות ובתשומת הלב. תסמינים אחרים הם בעיות שרירים ותנועה השכיחות במחלת פרקינסון, כולל שרירים נוקשים, תנועה איטית, קשיי הליכה ורעידות. בנוסף, הפרופיל הקליני של LBD יכול להיראות יותר כמו דמנציה של AD, מה שמקשה עוד יותר להבדיל בין השניים. הוכח כי חולים עם LBD מתפקדים פחות טוב מאלה עם AD בבדיקות של תפיסת אובייקט חזותי, חיפוש חזותי, הבחנה בתנועה חזותית, זיהוי מרקם חזותי, העתקה או ציור של דמויות דו-ממדיות ובניית אובייקטים תלת-ממדיים.

לכן, החוקרים השתמשו ב-FLT, מרכיב של בדיקת מרחב אובייקט חזותי (VOSP). היא מודדת יכולת ויזו-תפיסתית, היבט של תפיסה חזותית המאפשרת זיהוי של אובייקטים על סמך צורתם, תבניתם וצבעם. המחקר כלל מטופלים עם ליקוי קוגניטיבי קל או דמנציה שבסופו של דבר אושרו בנתיחה לאחר המוות כסובלים ממחלת Lewy body (n=19) או AD (n=23). נכללו גם 22 מקרי ביקורת ללא הפתולוגיות. התוצאות הראו כי ציוני FLT עבור חולים עם AD היו דומים לאלו של קבוצת הביקורת הבריאים. עם זאת, קבוצת ה-LBD תפקדה גרוע יותר הן מקבוצת הביקורת (P = .01) והן מקבוצת AD (P = .009). יתרה מכך, הבדיקה הבחינה ביעילות בין חולים עם LBD או AD עם רגישות של 73% וספציפיות של 87%.

לכתבה ב-Medscape

למאמר ב-Neurology

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה