מה בין משך טיפול אנטיביוטי אמפירי מוקדם ובין NEC והופעה מאוחרת של אלח-דם בפגים? (Eur J Pediatr) והערות עורך ניאונטולוגיה, ד”ר ברזילי

פג

במאמר שפורסם בכתב העת European Journal of Pediatrics מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי הרוב הבולט של פגים עם תרביות דם שליליות חשופים לטיפול אנטיביוטי אמפירי במהלך 72 השעות הראשונות לחיים בחשד לאלח-דם, כאשר כרבע מהפגים מקבלים טיפול ממושך (שהוגדר כמשך טיפול של יותר מ-72 שעות) וקיים קשר בין משך הטיפול האנטיביוטי האמפירי ובין היארעות Necrotizing Enterocolitis (או NEC) והופעה מאוחרת של אלח-דם.

 

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי הסף להתחלת טיפול אנטיביוטי אמפירי בחשד להופעה מוקדמת של אלח-דם הוא נמוך בפגים. ההשפעה של טיפול אנטיביוטי על התוצאות בטווח הקצר שנויה במחלוקת ובמחקר הנוכחי הם ביקשו לבחון את הקשר בין חשיפה לטיפול אנטיביוטי אמפירי מוקדם בפגים ומשך הטיפול ובין היארעות NEC והופעה מאוחרת של אלח-דם.

 

החוקרים בחנו את היקף טיפול אנטיביוטי אמפירי מוקדם בפגים שנולדו לפני 30 שבועות היריון בתשעה מרכזים בהולנד ובלגיה בין אוקטובר 2014 ועד ינואר 2019.  ניתוח סטטיסטי שימש להערכת הקשר בין חשיפה מוקדמת לטיפול אנטיביוטי אמפירי ובין NEC ואלח-דם.

 

לאחר אי-הכללת 56 מקרים של הופעה מוקדמת של אלח-דם, מדגם המחקר כלל 1,259 יילודים. מבין אלו, 1,122 (89.1%) נחשפו לטיפול אנטיביוטי אמפירי בחשד להופעה מוקדמת של אלח-דם, כאשר 802 מהם (63.7%) קיבלו טיפול קצר-טווח (עד 72 שעות) ו-320 (25.4%) קיבלו טיפול אנטיביוטי אמפירי ממושך (מעל 72 שעות).

 

בקרב יילודים עם חשיפה קצרת-טווח לטיפול אנטיביוטי אמפירי מוקדם תועדו שיעורי היארעות נמוכים יותר של NEC, בהשוואה לאלו שלא קיבלו טיפול אנטיביוטי מוקדם (יחס סיכויים מתוקן של 0.39, p=0.01) ואלו שקיבלו טיפול אנטיביוטי אמפירי ממושך (יחס סיכויים מתוקן של 0.58, p=0.03).

 

כל יום נוסף של טיפול אנטיביוטי אמפירי מוקדם לווה בירידה של 10% בסיכון להיארעות הופעה מאוחרת של אלח-דם (יחס סיכויים מתוקן של 0.90, p=0.003).

 

ממצאי המחקר מעידים כי קרוב ל-90% מהפגים עם תרביות דם שליליות במהלך 72 השעות הראשונות לחייהם נחשפים לטיפול אנטיביוטי אמפירי מוקדם בחשד להופעה מוקדמת של אלח-דם. כרבע מהפגים מקבלים טיפול אנטיביוטי ממושך לאורך למעלה מ-72 שעות, כאשר מהנתונים עולה קשר בין משך הטיפול האמפירי ובין הסיכון ל-NEC והופעה מאוחרת של אלח-דם. החוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים להערכת ההשפעות של טיפול אנטיביוטי ושינויים בהרכב המיקרוביום על הסיכון להתפתחות NEC והופעה מאוחרת של אלח-דם.

 

Eur J Pediatr, Aug 4, 2022

 

הערות עורך ניאונטולוגיה, ד”ר ברנרד ברזילי:

מחקר זה מצא שלאנטיביוטיקה מוקדמת הניתנת לפגים צעירים (שנולדו לפני שבוע 30 להריון) יש אפקט מגן ל-NEC ולהופעה מאוחרת של אלח-דם. ממצא זה יחסית מפתיע כי לפגים שטופלו בטיפול אנטיביוטי מוקדם היו שיעורי NEC פחותים לעומת פגים שלא טופלו כלל בטיפול אנטיביוטי והיו בריאים יותר וגדולים יותר בלידה. כמו כן ישנו ממצא מפתיע נוסף, בניגוד לסברה המקובלת: לטיפול אנטיביוטי ממושך, שהוגדר כטיפול אנטיביוטי מעבר ל-72 שעות, היה אפקט מגן מפני התפתחות אלח-דם מאוחר. שוב, ממצא זה מפתיע ביותר מאחר ופגים שטופלו בטיפול אנטיביוטי ממושך היו חולים יותר וקטנים יותר שאשר כאלה שלא טופלו. כאשר כל יום של טיפול נוסף באנטיביוטיקה הוריד את שיעורי הזיהום המאוחר ב-10%.כל זאת בפגים עם תרביות שליליות. כנראה שלאנטיביוטיקה יש השפעה מעוררת על מערכת החיסון. ועדיין לא ברור מהו משך הטיפול האנטיביוטי האמפירי המיטבי בפגים צעירים.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה