מחלת קרוהן אצל האם מלווה בסיכון מוגבר לזיהומים בצאצאים (Am J Gastroenterol)

מחלת קרוהן אצל האם, אך לא קוליטיס כיבית, מלווה בסיכון מוגבר לזיהומים בצאצאים מתחת לגיל חמש שנים, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת American Journal of Gastroenterology. מהנתונים עולה כי לסיבוכים בלידה ולטיפול במעכבי TNF הייתה השפעה מינורית על הסיכון לזיהומים בצאצאים לנשים אלו.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחלת מעי דלקתית אצל האם בזמן היריון עשויה להיות מלווה בסיכון מוגבר לזיהומים בצאצאים. הם ביקשו לבחון את הנושא ולבחון את התרומה האפשרית של טיפול במעכבי TNF וסיבוכים בלידה על הסיכון לזיהומים בצאצאים לנשים אלו.

מחקר העוקבה כלל למעלה מ-1.3 מיליון תינוקות שנולדו בדנמרק בין 1995 עד 2016. החוקרים אספו נתונים אודות אבחנה של מחלת מעי דלקתית אצל האם ובחנו את הסיכון לזיהומים בצאצאים מתחת לגיל חמש שנים, תוצא שכלל אשפוז על-רקע זיהום או מתן מרשם לטיפול אנטיביוטי סיסטמי.

מהנתונים עולה כי בקרב צאצאים לאימהות עם מחלת קרוהן תועד סיכון גבוה ב-18% לאשפוז על-רקע זיהום (יחס סיכון של 1.18, רווח בר-סמך 95% של 1.10-1.26) ועליה של 16% בשיעורי טיפול אנטיביוטי (יחס שיעורי היארעות של 1.16, רווח בר-סמך 95% של 1.11-1.21).

מהערכת התרומה של טיפול במעכבי TNF או סיבוכים בלידה עלה כי הטיפול התרופתי עשוי לספק הסבר ל-10% מהאשפוזים על-רקע זיהום ו-3% משיעורי טיפול אנטיביוטי סיסטמי, בעוד שמשלב של לידה מוקדמת משקל לידה נמוך ומשקל נמוך לגיל ההיריון עשויים להסביר 4% ו-0% מהתוצאים, בהתאמה.

הקשר בין טיפול במעכבי TNF לפני הלידה ובין תדירות טיפול אנטיביוטי נחלש לאחר תקנון נוסף למחלת קרוהן אצל האם (יחס שיעורי היארעות שנע בין 1.23 ועד 1.10).  עם זאת, לא זוהה קשר בין אבחנה של קוליטיס כיבית אצל האם ובין הסיכון לזיהומים בצאצא.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מצביעים על קשר בין אבחנה של מחלת קרוהן אצל האם ובין סיכון מוגבר לזיהומים בצאצאים עד גיל חמש שנים, כאשר לסיבוכים בלידה וטיפול במעכבי TNF הייתה השפעה מינורית בלבד. הם מציעים כי הקשר שתואר בין מעכבי TNF ובין סיכון מוגבר לזיהומים בילדים עשוי לנבוע בחלקו ממחלת קרוהן אצל האם.

Am J Gastroenterol. 2023 Jan 26

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה