גורמים המנבאים התפתחות תרומבוס בחדר שמאל לאחר אוטם שריר הלב (Coron Artery Dis)

במאמר שפורסם בכתב העת Coronary Artery Disease מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בחולים עם מקטע פליטה ירוד, אוטם לבבי חד עם מפרצת חדר שמאל מצויים בסיכון מוגבר להתפתחות תרומבוס חדר שמאל.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי תרומבוס בחדר שמאל הינו סיבוך ידוע של אוטם חד של שריר הלב, המלווה בשיעורי תחלואה ותמותה גבוהים משנית לתסחיף סיסטמי. הם השלימו סקירה שיטתית ומטה-אנליזה של גורמים שנקשרו במחקרים קודמים עם סיכון מוגבר לתרומבוס בחדר שמאל לאחר אוטם שריר הלב.

הסקירה כללה 23 מחקרים שענו על הקריטריונים, עם למעלה ממיליון משתתפים. שיעור החולים עם תרומבוס בחדר שמאל נע בין 0.2% במחקר ארצי בארצות הברית ועד 36.1% במדגם חולים עם מפרצת של חדר שמאל.

מהתוצאות מתשעה מחקרים עלה כי מדדים גבוהים יותר של מקטע הפליטה של חדר שמאל מלווים בסיכויי נמוכים יותר להתפתחות תרומבוס בחדר שמאל (יחס סיכויים של 0.90, רווח בר-סמך 95% של 0.86-0.93). מפרצת בחדר שמאל זוהתה כגורם מנבא משמעותי של התפתחות תרומבוס בחדר שמאל (יחס סיכויים של 6.07, רווח בר-סמך 95% של 2.27-16.19), כמו גם אוטם לבבי בקיר קדמי (יחס סיכויים של 7.72, רווח בר-סמך 95% של 2.41-24.74).

שלושה מחקרים הצביעו על סיכון מוגבר להתפתחות תרומבוס בחדר שמאל בנוכחות רמות CRP גבוהות יותר (יחס סיכויים של 2.52, רווח בר-סמך 95% של 1.55-4.19) ומדד SYNTAX (יחס סיכויים של 1.21, רווח בר-סמך 95% של 1.08-1.36) לוו בסיכון מוגבר לתרומבוס בחדר שמאל.

החוקרים מסכמים וכותבים כי בחולים עם מקטע פליטה ירוד של חדר שמאל, אוטם לבבי חד ומפרצת בחדר שמאל קיים סיכון מוגבר להתפתחות תרומבוס בחדר שמאל ונדרש מעקב זהיר לזיהוי הסיבוך בחולים אלו למניעת אירוע מוחי או תסחיף היקפי.

Coron Artery Dis. 2023 Mar 13

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה