אלרגיה

הבדלים מגדריים בחומרת תסמיני אטופיק דרמטיטיס (מתוך כנס ה-European Academy of Allergy and Clinical Immunology)

 מנתונים חדשים שהוצגו במהלך כנס ה-European Academy of Allergy and Clinical Immunology עולה כי מבחינה אובייקטיבית, גברים חווים תסמינים חמורים יותר של אטופיק דרמטיטיס בהשוואה לנשים. עם זאת, הנשים מדווחות סובייקטיבית על תסמינים חמורים יותר, עם ליקויים דומים באיכות החיים של החולים.

 ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אטופיק דרמטיטיס נפוצה יותר בקרב נשים לעומת גברים. עם זאת, אין מחקרים רבים להערכת הבדלים מגדריים בחומרת התסמינים וליקוי באיכות החיים של החולים עם מחלת העור.

 מחקר ProRaD הינו מחקר רב-מרכזי, תצפיתי, שכלל 1,011  מתבגרים ומבוגרים בגילאי 12 עד 88 שנים (57% נשים), אשר טופלו בין פברואר 2016 ועד נובמבר 2021 בארבעה מרכזים בגרמניה ושוויץ. ניתוח סטטיסטי שימש להערכת חומרת התסמינים בין גברים ונשים.

 על-סמך מדד SCORAD (SCORing Atopic Dermatitis), EASI (Eczema Area and Severity Index) ופני שטח הגוף המעורבים, בגברים תועדו תסמינים אובייקטיביים חמורים יותר מנשים. החוקרים מצאו כי המדדים האובייקטיביים יותר של חומרת אטופיק דרמטיטיס, דוגמת SCORAD או EASI או פני שטח הגוף המעורבים, היו בקורלציה די טובה האח עם השני.

 אעפ”י כן, החוקרים לא מצאו הבדלים משמעותיים בין גברים ונשים במדדים סובייקטיביים דוגמת אלו הנוגעים לאיכות החיים (Dermatology Quality of Life), הפרעות שינה או אובדן ימי עבודה או לימודים עקב אטופיק דרמטיטיס.

 מהערכת הקורלציה בין מדדים אובייקטיביים לקביעת חומרת המחלה עם מדדי DLQI עלה כי בנשים תועד ליקוי חמור יותר באיכות החיים, בהשוואה לגברים, בפרט בנוכחות תסמינים בדרגה בינונית-עד-חמורה.

 החוקרים מצאו כי ההבדלים בחומרת התסמינים בין גברים ונשים לא היו תלויים בגיל, רמת השכלה ומרבית הטיפולים. עוד לא זוהו הבדלים בחומרת התסמינים בין גברים ונשים שקיבלו טיפול בקרינה אולטרה-סגולה בשנה הקודמת או אלו עם פחות שנות השכלה.

 עם זאת, תועד קשר בין תסמינים בדרגה חמורה יותר ובין קבלת טיפול ורמת השכלה נמוכה יותר בקרב גברים ונשים. החוקרים מדווחים עוד כי לרמת השכלה גבוהה יותר תועדה השפעה חיובית גדולה יותר בנשים עם אטופיק דרמטיטיס, בהשוואה לגברים.

 עוד עולה מהנתונים קשר בין קבלת טיפול, רמת השכלה נמוכה יותר וחומרת תסמינים גדולה יותר הן בגברים והן בנשים, רמז לכך שבנוכחות תסמינים בדרגה חמורה יותר קיים סיכוי גבוה יותר לקבלת טיפול. קורלציה זו בין רמת השכלה נמוכה ובין תסמינים בדרגה חמורה יותר הינה חלק מתופעת אי-שוויון חברתי (Social Gradient).

 למרות שבגברים תועדו תסמינים אובייקטיביים חמורים יותר, נשים חשו כי התסמינים שלהן חמורים יותר מבחינה סובייקטיבית ואיכות החיים של גברים ונשים נפגעה בצורה דומה.

 החוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים במטרה להבין טוב יותר את הממצאים ולמצוא הסבר למנגנונים בבסיס ממצאים אלו.

 

מתוך כנס ה-European Academy of Allergy and Clinical Immunology

 

לידיעה ב-Healio

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה