אלרגיה

חומצה אורית לעומת תסמונת מטבולית כסמן למחלת כבד שומני במטופלים עם עודף-משקל או השמנת-יתר (Diabetes/Metabolism Research and Review)

רמות גבוהות של חומצה אורית בדם מהוות סמן שימושי וטוב יותר מתסמונת מטבולית בחיזוי מחלת כבד שומני בצעירים עם עודף-משקל או השמנת-יתר, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Diabetes/Metabolism Research and Review.

מטרת המחקר הייתה להשוות את הקשר בין רמות גבוהות של חומצה אורית בדם או תסמונת מטבולית ובין מחלת כבד שומני בצעירים עם עודף-משקל או השמנת-יתר. הם השלימו מחקר חתך שכלל 3,104 בצעירים עם עודף-משקל או השמנת-יתר (גילאי 5-17 שנים) עם נתונים זמינים אודות מדדים אנתרופומטריים, משתנים ביוכימיים ואולטרה-סאונד של הכבד.

תסמונת מטבולית הוגדרה בנוכחות לפחות שלושה מהקריטריונים הבאים: היקף מותניים גבוה, ריכוז טריגליצרידים גבוה, ריכוז HDL נמוך, ריכוז סוכר בצום של 100 מ”ג/ד”ל ומעלה, לחץ דם באחוזון 95 ומעלה בילדים ושל 130/80 מ”מ כספית ומעלה במתבגרים. רמות גבוהות של חומצה אורית בדם הוגדרו בנוכחות ריכוז חומצה אורית בדם באחוזון 75 ומעלה מתוקן למין. אבחנה של מחלת כבד שומני נקבעה על-פי אולטרה-סאונד.

המשתתפים במחקר סווגו לארבע קטגוריות: ללא רמות חומצה אורית גבוהות וללא תסמונת מטבולית (קבוצת ייחוס), תסמונת מטבולית, רמות חומצה אורית גבוהות בדם, או משלב רמות חומצה אורית גבוהות עם תסמונת מטבולית.

מהנתונים עולה כי שכיחות מחלת כבד שומני עלתה לאורך ארבע הקטגוריות מ-29.9% ל-44.0%, 52.2% ו-67.1%, בהתאמה (P<0.0001). יחסי הסיכויים בהשוואה לקבוצת הייחוס עמדו על 1.33 (רווח בר-סמך 95% של 1.06-1.68) עם תסמונת מטבולית (p=0.02), 3.19 (רווח בר-סמך 95% של 2.51-4.05) עם עודף חומצה אורית בדם (p<0.0001) ו-3.72 (רווח בר-סמך 95% של 2.65-5.21) עם משלב חומצה אורית גבוהה בדם ותסמונת מטבולית (p<0.0001), בהשוואה לאלו ללא תסמונת מטבולית ועם חומצה אורית בדם בטוח התקין, ללא תלות במדד מסת הגוף.

החוקרים מסכמים וכותבים כי רמות גבוהות של חומצה אורית בדם מהוות סמן חשוב למחלת כבד שומני בצעירים עם עודף-משקל או השמנת-יתר. הם קוראים להשלים מחקרים נוספים להערכת החשיבות של תסמונת מטבולית עם חומצה אורית גבוהה לחיזוי מחלת כבד שומני.

 

Diabetes/Metabolism Research and Review, June 21, 2022

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה