אלרגיה

האם הפחתת היקף עישון מפחיתה את הסיכון להתפתחות דמנציה? (JAMA Network Open)

הפסקת עישון עשויה לסייע בהפחתת הסיכון להתפתחות דמנציה, אך הפחתת היקף העישון אינה מספקת הגנה דומה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open. למעשה, החוקרים מסאול בקוריאה מצאו באופן מפתיע כי הפחתת היקף העישון, ללא הפסקה מוחלטת, לוותה בסיכון מוגבר לדמנציה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מספר מחקרים תצפיתיים הראו כי הפסקת עישון מלווה בסיכון מופחת לדמנציה. עם זאת, הם מציינים כי זהו המחקר הראשון להערכת הקשר בין שינוי בהיקף עישון ובין הסיכון לדמנציה.

מדגם המחקר כלל 789,532 מבוגרים (96% גברים; גיל ממוצע של 52 שנים) בקוריאה שהשלימו הערכה אחת לשנתיים (2009 ו-2011) והיו במעקב עד סוף שנת 2018. מרבית המשתתפים עישנו לאורך למעלה מ-20 שנים (80%). בבדיקה בשנת 2011, כ-15% הפסיקו לעשן,  22% הפחיתו כמות סיגריות וב-16% דווח על עליה בהיקף העישון.

לאורך חציון מעקב של 6.3 שנים תועדו 11,912 מקרים של דמנציה, כולל 8,800 מקרים של מחלת אלצהיימר ו-1,889 מקרים של דמנציה וסקולארית.

הפסקת עישון לוותה בסיכון מופחת לדמנציה (ירידה של 8% לכלל סוגי דמנציה; ירידה של 6% למחלת אלצהיימר וירידה של 16% בסיכון לדמנציה וסקולארית) בהשוואה להמשך עישון סיגריות ללא שינוי.

ממצאי המחקר עולים בקנה אחד עם דיווחים קודמים שהצביעו באופן דומה על קשר בין הפסקת עישון ובין הפחתת הסיכון לדמנציה. ההשפעה מהגנה של הפסקת עישון כנגד דמנציה הייתה בולטת בחולים צעירים יותר, אך לא במבוגרים יותר – רמז לכך שהפסקת עישון בגיל צעיר יותר מלווה בתועלת גדולה יותר בהשוואה להפסקת עישון בגיל מבוגר יותר.

באופן מפתיע, בהשוואה להמשך עישון, הפחתת היקף סיגריות לוותה בסיכון מוגבר לדמנציה, כאשר הסיכון לדמנציה עלה ב-25% באלו שהפחיתו את מספר הסיגריות ביום בהיקף של 50% ומעלה והסיכון לדמנציה עלה ב-6% באלו שהפחיתו את מספר הסיגריות ב-20-50% ביום.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי הפסקת עישון מלווה בסיכון מופחת לדמנציה, כולל הפחתת הסיכון למחלת אלצהיימר ודמנציה וסקולארית, בהשוואה להמשך עישון באותו היקף. עם זאת, הפחתת עישון מלווה בסיכון מוגבר לדמנציה. לאור זאת, יש להדגיש את חשיבות הפסקת עישון, ולא הפחתת עישון, במאמצים להפחתת הסיכון לדמנציה.

JAMA Network Open, Jan 19, 2023

לידיעה במדסקייפ

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

אחיות ואחים יקרים,

לרגל יום האחיות והאחים המצוין היום, 16 באפריל 2024, אנו מצדיעים לכם ומוקירים את פועלכם.

אתם, הגיבורים שנלחמים על חייהם של חיילים ושל אזרחים, ולא משנה באילו תנאים, וזאת באומץ, בגבורה וללא פשרות, ראויים לכל הערכה.
תודה רבה בשם חברת e-Med ובשם המדינה כולה.