כירורגיה לב חזה

בידוד חברתי ובדידות מלווים בסיכון מוגבר לתמותה, התקפי לב ואירועים מוחיים (J Am Heart Assoc)

בהצהרה מדעית חדשה מטעם ה-AHA (American Heart Association) שפורסמה בכתב העת Journal of the American Heart Association דווח כי מבוגרים מבודדים חברתית או בודדים מצויים בסיכון מוגבר לאוטם לבבי, אירוע מוחי ותמותה, ללא תלות בגורמי סיכון אחרים.

בידוד חברתי מוגדר כמגע בין-אישי לא-תדיר עם אנשים אחרים ובדידות הינה כאשר חש כי הוא לבד או שהקשרים שלו עם אחרים הם בהיקף קטן מכפי שהיה רוצה. על-פי ההערכות, כרבע מהקשישים בגילאי 65 שנים ומעלה בארצות הברית מבודדים חברתית, כאשר חלק גדול עוד יותר סובל מבדידות. עם זאת, הבעיה אינה תקפה רק לקשישים כאשר ממחקרים עולה כי גם מבוגרים צעירם יותר חווים בידוד חברתי ובדידות, אותם ניתן לייחס לשימוש נרחב יותר ברשת החברתית וירידה בהיקף פעילויות בין-אישיות.

המומחים בחנו את הנתונים ממחקרים תצפיתיים והתערבותיים אודות בידוד חברתי במטרה לבחון את ההשפעה של אלו על הבריאות הקרדיווסקולארית ובריאות המוח.

העדויות בספרות תואמות לקשר ישיר בין בידוד חברתי, בדידות ותמותה עקב מחלת לב כלילית ואירוע מוחי. לדוגמא, מטה-אנליזה אחת של 19 מחקרים הראתה כי בידוד חברתי או בדידות מעלים את הסיכון למחלת לב כלילית בהיקף של 29%; מרבית המחקרים הללו התמקדו באוטם לבבי חד ו/או תמותה עקב מחלת לב כלילית.

מטה-אנליזה של שמונה מחקרים תצפיתיים הראתה כי בידוד חברתי ובדידות מלוות בעליה של 32% בסיכון לאירוע מוחי, לאחר תקנון לגיל, מין ומצב סוציו-אקונומי.

בספרות יש גם עדויות לפיהן בידוד חברתי ובדידות מלוות בפרוגנוזה גרועה יותר של מבוגרים עם מחלת לב כלילית או היסטוריה של אירוע מוחי.

סקירה שיטתית אחת מצאה כי אלו המדווחים על בידוד חברתי עם מחלת לב כלילית היו בסיכון גבוה פי 2-3 לתחלואה ותמותה בתוך שש שנים, ללא תלות בגורמי סיכון למחלות לב. מחקר אחר הצביע על עליה של 40% בסיכון להישנות אירוע מוחי או אוטם לבבי במבוגרים מבודדים חברתית עם עד שלושה מגעים חברתיים בחודש.

בספרות הרפואית נתונים מוגבלים יותר אודות הקשר בין בידוד חברתי ובדידות עם אי-ספיקת לב, דמנציה וליקוי קוגניטיבי. בנוסף, לא ברור אם בידוד חברתי אמיתי או דווקא תחושה של בדידות משפיעים יותר על הבריאות הקרדיווסקולארית והמוחית, מאחר ומחקרים מעטים בחנו את השתיים באותו מדגם.  עם זאת, ממחקר שפורסם בכתב העת Neurology עלה כי בקשישים שדיווחו על תחושת בידוד חברתי תועד תפקוד קוגניטיבי גרוע יותר בהשוואה לאלו שלא דיווחו על בידוד חברתי והיו בסיכון גבוה ב-26% לדמנציה במהלך המעקב.

המומחים קוראים להשלים מחקרים נוספים במטרה לפתח ולבחון התערבויות לשיפור הבריאות הקרדיווסקולארית ובריאות המוח במבוגרים בודדים או מבודדים.

 

J Am Heart Assoc. Published online August 4, 2022

 

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה