כירורגיה לב חזה

טיפול בקולכיצין עשוי להפחית את הסיכון לדלקת קרום הלב לאחר אבלציה של פרפור פרוזדורים (JACC Clin Electrophysiol)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JACC : Clinical Electrophysiology עולה כי טיפול בקולכיצין החל משבעה ימים לפני פרוצדורת אבלציה של פרפור פרוזדורים ועד חודש לאחר האבלציה מלווה בסיכון מופחת משמעותית לדלקת חדה של קרום הלב ואשפוז בעקבות זאת. עוד עולה מהנתונים כי בחולים עם פרפור פרוזדורים התקפי שטופלו בקולכיצין תועדו שיעורי הישרדות ללא-הפרעת קצב שהיו גבוהים יותר, בהשוואה לאלו שלא טופלו בקולכיצין.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי דלקת חדה של קרום הלב הינה סיבוך ידוע של פרוצדורות אבלציה לטיפול בפרפור פרוזדורים. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את התועלת של הטיפול התרופתי בקולכיצין להפחתת הסיכון לדלקת קרום הלב ואשפוזים נלווים בחולים עם פרפור פרוזדורים שעברו אבלציה באמצעות צנתר.

מדגם המחקר כלל 1,075 חולים שעברו אבלציה ראשונה באמצעות צנתר וסווגו לשלוש קבוצות על-פי הטיפול בקולכיצין: ללא קולכיצין (607 חולים); טיפול בקולכיצין בין שבעה ימים ועד חודש לאחר האבלציה (213 חולים); או טיפול בקולכיצין החל מיממה טרם הפרוצדורה ועד חודש לאחריה (255 חולים).

תסמיני דלקת חדה של קרום הלב דווחו ב-129 חולים (12%), כולל 106 חולים (17.5%) שלא טופלו בקולכיצין, 4 חולים (1.9%) תחת טיפול בקולכיצין במשך שבוע לפני הפרוצדורה וחודש לאחר האבלציה וב-19 חולים (7.5%) בקרב חולים שקיבלו קולכיצין החל מיממה טרם הפרוצדורה ועד חודש לאחריה (p<0.001).

שיעורי אירועי דלקת קרום הלב בדרגה קלה-בינונית או בדרגה חמורה היו נמוכים יותר בקרב אלו שטופלו בקולכיצין החל משבוע לפני הפרוצדורה ולמשך חודש לאחריה.

מניתוח רב-משתני עלה כי טיפול בקולכיצין לפני ואחרי אבלציה לווה בסיכון מופחת משמעותית לדלקת חדה של קרום הלב ואשפוזים עקב כך, בהשוואה לאי מתן טיפול בקולכיצין או מתן הטיפול החל מיממה טרם הפרוצדורה בלבד. בנוסף, לאחר שנה אחת, שיעורי ההישרדות ללא הפרעת קצב לב היו גבוהים יותר משמעותית בקרב חולים עם פרפור פרוזדורים התקפי שטופלו בקולכיצין, בהשוואה לאלו שלא קיבלו את הטיפול התרופתי.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר תומכים בתועלת של קולכיצין למניעת דלקת קרום לב חדה בחולים לאחר אבלציה של פרפור פרוזדורים.

JACC Clin Electrophysiol. 2023 Apr 17

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה