רפואה משלימה

תזונה מאוזנת, בריאה ומותאמת לגיל השלישי / מאמר אורח מאת מירה קירשנר, דיאטנית בבית האבות ”הבית לאזרחים וותיקים” של רשת ‘ביחד’, הסוקרת את הרכב התזונה המאוזנת בגיל השלישי ואת חשיבות קיומו

החל מגיל 65 עולה החשיבות של תזונה בריאה, מאוזנת ומותאמת לשינויים שעוברים על בני הגיל השלישי ,במטרה לשמור על העצמאות התפקודית ועל היכולות הפיזיות והקוגניטיביות  שלהם. ובכדי להפחית היווצרות  של מחלות כרוניות ולשמר את החיוניות ושמחת החיים של האדם.
בגיל השלישי מתרחשים בגוף שינויים רבים בגוף. מבוגרים רבים מדווחים על האטה בחילוף החומרים ובעיות עיכול, על ירידה בחושי הריח והטעם, לעיתים יש קשיים בלעיסת ובליעת המזון. בנוסף, עלול להיווצר מחסור של ויטמינים ומינרלים חיוניים המשפיעים גם על התפקוד היומיומי.
לכן  יש צורך לבצע התאמה של התפריט באופן אישי לאדם, כדי לספק  לו את כל מה שהגוף שלו זקוק לפי מצבו ,יאפשר לו לשמור על מצבו הגופני ,ימנע/יעכב התפתחות מחלות וישפר את תפקודו הקוגניטיבי. המטרות הללו מושגות בין היתר באמצעות בניית תזונה מותאמת.

המלצות תזונתיות לבני הגיל השלישי 
• מזון מגוון לאכול מדי יום מכל קבוצות המזון.
•  שתיית מים – לשתות לפחות עשר כוסות של מים מדי יום  , גם אם האדם לא חש תחושת צמא.
• שמירה על משקל תקין- אם חלה שינוי, ירידה או עליה במשקל מומלץ לפנות לרופא / דיאטנית.
• שילוב של סיבים תזונתיים בתפריט היומי – ירקות ופירות כולל הקליפה , דגנים מלאים כגון לחם מקמח מלא, שיבולת שועל  וקטניות.
• סידן – מוצרי חלב דל שומן, סרדינים, ירקות ירוקים, שומשום.
• ויטמין D  – דגים שמנים כגון סרדינים, פורל, סלמון, הרינג, מקרל ובורי  ומוצרי חלב מועשרים.
• ויטמיןB12  –    מזון מן החי  כגון בשר, דגים, מוצרי חלב, ביצים.
• שומנים בריאים אבוקדו, שמן זית, זרעי פשתן, אגוזים.

שינוים פיזיולוגים בגיל השלישי ומענה תזונתי
חשוב להכיר את השינויים הפיזיולוגים המתרחשים באופן טבעי בגוף בגיל השלישי ולבחון כיצד ניתן לתת מענה שיאפשר תפקוד מלא.

ירידה בחוש הטעם והריח: עקב ירידה בכמות בלוטות הטעם בלשון או ירידה בהפרשת רוק מבלוטות הרוק. ניתן להגביר את הפרשת הרוק באמצעות מציצת סוכריה לפני הארוחה.

 חניכיים:. החניכיים צריכים להיות בריאים וחזקים כדי שלא יתנוונו ולא יהיו שטפי דם. לכן כמות מתאימה של ויטמין C במזון מסייעת לבריאות החניכיים. לצד מזונות עשירים בוויטמין  C  כגון  תפוזים, קלמנטינות, לימונים ואשכוליות.

שיניים: לרבים מבני הגיל השלישי יש שיניים תותבות או שחסרות שיניים. מצב הגורם לבעיות בלעיסה ובאכילה, שגורמות לירידה בכמות האוכל שהאדם צורך ולעיתים אף לחסרים תזונתיים. לכן חשוב לשמור על בריאות הפה, כולל התאמה לשיניים תותבות מתאימות במידת הצורך. בינתיים רצוי לאכול מזון נוזלי או רך בהתאם למצב הפה.

עצירות: בגיל השלישי חלה ירידה בתפקוד שרירי הגוף, שגורמים לתנועה מעטה יותר של שריר מערכת העיכול ולמעבר איטי של מזון שעלול לגרום לעצירות. חשוב לדעת כי השימוש במשלשלים עלול לגרום לתופעות לוואי שליליות כמו  ירידה בספיגת מרכיבי מזון חיוניים שחוסר בהם יכול לגרום לעייפות, לחולשה וגם קיימת סכנה שהמעי יהיה “עצל”  בשל כמויות המשלשלים ותיווצר “התמכרות”.

עצמות: ירידה בספיגת מרכיבי מזון שונים וירידה בפעילות גופנית עלולים להוביל  לאוסטאופורוזיס, בעיה בעצמות שהינה תופעה שכיחה בעיקר בקרב נשים. כדי למנוע את החרפת המצב חשוב להקפיד על כמות סידן מספקת בתפריט היומי או השלמה דרך תוספים , להיחשף לשמש בשעות הבטוחות ( עד 10:00 ואחרי  השעה  16:00) ולהקפיד על פעילות גופנית מתאימה.

  הקפדה על תזונה שמותאמת אישית למאפייני הגוף ותפקודו בגיל השלישי יכולה לאפשר לאדם לשמר את הרגשת הבריאות והרעננות לאורך זמן.
ניתן ומומלץ להיפגש עם רופא בקהילה ו/או עם תזונאית לצורך התאמת תפריט רצוי. 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה