רפואת שיניים

שיניים ביום אחד; חלום או מציאות? מאמר אורח מאת ד”ר שלמה מזרחי, מומחה בכירורגית פה ולסתות ברשת כללית סמייל

כרבע מבני 65+ בישראל מחוסרי שיניים לחלוטין, בדומה למדינות מערביות אחרות, והשיעור עולה עם הגיל. אובדן שיניים משפיע על המראה האסתטי ועל התפקוד בלעיסה ועשוי לפגוע גם בבריאות הפה, בדיבור ובביטחון העצמי, ומכאן באיכות החיים. חוסר השיניים יכול לגרום לשינוי במאפייני התזונה של האדם ומתוך כך גם בבריאותו הכוללת. עם העלייה המשמעותית בתוחלת החיים (שלפני מאה שנים הייתה בממוצע פחות מ-50!) גדל גם מספר האנשים מחוסרי השיניים. העלייה באיכות החיים של השנים האחרונות גרמה לכך כי במקום תותבות נשלפות התקנת שתלים ושיקום המשנן החסר על גבי השתלים, הפך לטיפול שגרתי עם סיכויי הצלחה גבוהים.

אבל עם האוכל (ותוכניות הבישול הרבות), גם בא התיאבון לקבל טיפול אינסטנט בבעיות שיניים כרוניות. מתוך צורך זה של מתרפאים רבים נולד הרעיון של שיקום קשת שיניים שלמה ביום אחד, עם שם פרסומי קליט Teeth in a day® – “שיניים ביום אחד”. אך לא כל הנוצץ חרסינה.

כדי להבין את המונחים העדכניים חשוב תחילה להסביר איך הכול התחיל:

פרופ’ ברנמארק היה אורתופד שבדי, שנחשב אבי השימוש בשתלים דנטליים המודרניים.
ב-1977 פרסם ממצאיו לאחר כ-10 שנות מחקר, טבע את המונח אוסאואינטגרציה (המתאר חיבור של העצם עם פני שטח השתל) וקבע פרוטוקול טיפול מומלץ: התקנת השתל בגובה העצם וכיסויו בחניכיים (והימנעות משימוש בתותבת נשלפת במשך מספר שבועות) כדי למנוע ניידות של השתל שפוגעת בקליטתו=> חשיפת השתל כעבור 3 חודשים בלסת התחתונה ו-5-6 חודשים בלסת העליונה=> שיקום השתלים כעבור כ-6-8 שבועות נוספים של ריפוי. מעניין שהמטופל הראשון של ברנמארק ב-1965 לפי פרוטוקול זה, נפטר עם השתלים שהושתלו לו כעבור כ-40 שנה.

גם כיום הגישה הקונבנציונלית של התקנת שתלים כוללת: עקירת השן (עם/בלי השתלת עצם)=> המתנה 3-4 חודשים למילוי אזור העקירה בעצם=> התקנת שתל=> המתנה 3-5 חודשים (בתלות בלסת, קרי עליונה או תחתונה)=> ושיקום. שיעורי הקליטה (אוסאואינטגרציה) ארוכת הטווח של שתלים בגישה זו הם מעל 95%.

השתלה מיידית עקירה והתקנת שתל לתוך מכתשית השן שנעקרה, באותו יום. השתל קבור ומתכסה על-ידי חניכיים. בדרך-כלל יש להשתיל עצם במרווחים שבין השתל שצורתו גליל לבין דפנות המכתשית שצורתה משתנה לפי השן שנעקרה. לא מקנה פתרון אסתטי למטופל.

העמסה מיידית התקנת שתל בעצם קיימת ובנייה של מבנה וכתר זמני, באותו יום. מותנית ביציבות ראשונית מצוינת של השתל. עם קליטת השתל, כעבור 3-6 חודשים, יותקן כתר קבוע. מקנה פתרון אסתטי למטופל, ושכיח בקדמת הלסת העליונה.

שיניים ביום אחד מתייחס להעמסה מיידית של שתלים, יתכן עם עקירת השן (השתלה מיידית), התקנת השתל (+השתלת עצם לפי הצורך), ובניית המבנה והכתר הזמני, באותו יום. בדרך-כלל מתייחס לשיקום קשת שלמה.

מה זה All-on-4®? זו שיטת שיקום של קשת שלמה (של כ-12 כתרים) בהעמסה מיידית על גבי 4 שתלים (ארוכים/מוטים) בלבד המושתלים בעצמות הגולגולת במקום בעצם הלסת, שפותחה על-ידי דר’ מאלו מפורטוגל ופורסמה בשנת 1993. בלסת העליונה כיום מקובל לבצע על 6 שתלים לפחות (All-on-6).

היתרונות של העמסה מיידית: קיצור זמן הטיפול; פתרון אסתטי מיידי ולכן אין צורך בתותבת נשלפת; מתקבל טוב יותר מבחינה פסיכולוגית.

חסרונות ההעמסה המיידית: יש להקפיד על היגיינה מושלמת ותזונה רכה כי ההחלמה בחודשים הראשונים קריטית לקליטת השתלים; צמצום מספר השתלים מגביר התלות בהצלחה של כל שתל; אבחון ותכנון מדוקדקים (בדרך-כלל ממוחשב) חשובים לקראת יום הטיפול, ותלויים בניסיון רופא השיניים; לעיתים קרובות נדרשת עקירת שיניים שאינן אבודות ו/או הסרת עצם כדי לאפשר שיקום של קשת שלמה; בטווח הארוך טיפול במחלות סביב שתלים ארוכים/מוטים הוא מורכב יותר.

מתי העמסה מיידית פחות מומלצת? במתרפאים עם גורמי סיכון לכישלון שתלים כגון מחלת חניכיים פעילה ו/או היגיינה אורלית לא טובה, הרגלי עישון, מחלת סוכרת שאינה מאוזנת היטב, הרגלים של הידוק ו/או שחיקת שיניים (יתכן אף באופן לא מודע בעת שינה), שישנן מחקרים המראים שהתגברו בעת הקורונה.

לסיכום: אבחון נכון, רופא מנוסה ובחירה מדויקת של מטופל הכרחיים כדי להתאים לכל מתרפא את תוכנית הטיפול המתאימה ביותר עבורו. קיצור תהליכים פיסיולוגיים בעת השתלה וקליטת השתל טומן בחובו לא מעט סיכונים, ולכן לפני כל טיפול שאין ממנו חזרה, חשוב לשקול היטב יתרונות וחסרונות של כל טיפול.

והעיקר, למען השן, שמרו על בריאות השיניים!

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה