איכות שינה ירודה מלווה בסיכון מוגבר למצוקה על-רקע סוכרת מסוג 1 במבוגרים צעירים (The Science of Diabetes Self-Management and Care)

במבוגרים צעירים עם סוכרת מסוג 1 תועדה עליה בתסמיני מצוקה משנית לסוכרת עם משך זמן קצר, יעילות שינה פחותה ווריאביליות גדולה בשינה, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת The Science of Diabetes Self-Management and Care.

החוקרים מסבירים כי כאשר אדם באדם מסוים תועדה כמות או איכות שינה לא-מספקת, מופיע חסר פונקציונאלי בין האמידלה וקורטקס הסינגולייט הקדמי, עם ירידה במצב הרוח, תגובה מוגברת לגירוי שלילי ושינויים בתפקוד אינהיביטורי. להארכת משך השינה ייתכנו השפעות חיוביות, כולל השבת התפקוד האינהיביטורי לתקין ודיכוי פעילות-יתר של האמיגדלה, עם הפחתת תסמינים גופניים או נפשיים.

מחקר החתך כלל 46 מבוגרים צעירים בגילאי 18-30 שנים עם סוכרת מסוג 1 למשך לפחות שישה חודשים וללא בעיות רפואיות מג’וריות (גיל ממוצע של 22.3 שנים; 67.4% נשים). המשתתפים נשאו על שורש כף היד את מערכת Spectrum Plus לאיסוף נתוני שינה-ערות.

איכות השינה נבחנה על-פי מדד Pittsburgh Sleep Quality Index. מדד Diabetes Distress Scale  שימש להערכת מצוקה רגשית על-רקע סוכרת וכן בחנו החוקרים את תסמיני סוכרת באמצעות מדד Diabetes Symptom Checklist-Revised. שאלון PROMIS שימש להערכת המצוקה הרגשית הכוללת. כל משתתף נשא מד סוכר רציף של Dexcom G4 או שיתף את הנתונים עם המכשיר שלו במהלך המחקר.

מבין כלל המשתתפים במחקר, 54.3% ישנו פחות משבע שעות לילה. מדד איכות השינה הממוצע בכלל המדגם עמד על 5.91 נקודות, כאשר מדד של מעל 5 נקודות מעיד על איכות שינה גרועה.

מצוקה רגשית בדרגה מתונה תועדה ב-30.4% מהמשתתפים במחקר, כאשר 41.3% ענו על הקריטריונים למצוקה מתונה על-רקע סוכרת. בנשים דווח על שכיחות גבוהה יותר של תסמיני היפוגליקמיה (p=0.001) ותסמיני עייפות (p=0.008), בהשוואה לגברים.

משך שינה קצר יותר (p=0.032), חביון שינה ארוך יותר (p=0.014) ויעילות שינה גרועה יותר (p=0.018) לוו במצוקה רגשית משמעותית יותר על-רקע סוכרת. הקשרים נותרו מובהקים לאחר תקנון למין ומדד מסת גוף. וריאביליות גבוהה בשינה לוותה בשיעור גבוה יותר של תסמיני כאב ממקור עצבי (p=0.028). חביון שינה ארוך יותר לווה בשכיחות גבוהה יותר של תסמינים קוגניטיביים (p=0.012), יותר תסמיני היפרגליקמיה (p=0.024) ונטל תסמינים כולל גדול יותר (p=0.042).

שיפור משך השינה והפחתת וריאביליות שינה עשוי להקל על תסמיני סוכרת. על רופאי סוכרת ורופאי משפחה להשלים הערכה שגרתית של הרגלי השינה ולקחת בחשבון כי הטיפול בסוכרת עשוי להפריע לשנת לילה, למשל עקב היפרגליקמיה או היפוגליקמיה לילית.

החוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים במטרה להבין טוב יותר את הקשר בין משך השינה ותזמון התסמינים ואם שיפור איכות השינה עשוי להקל על תסמיני סוכרת לאורך זמן.

 

The Science of Diabetes Self-Management and Care, 2022

 

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה