האם השמנה מעלה סיכון לאשפוז בקרב חולי IBD המטופלים בתרופות ביולוגיות? (AJG)

מחקר חדש שפורסם ב- AJGהראה כי חולים במחלות מעי דלקתיות (IBD) והשמנת יתר המתחילים טיפולים ביולוגיים אינם בסיכון מוגבר לאשפוז, לניתוחים הקשורים ל-IBD או לזיהום משמעותי

מחקר חדש שפורסם ב-American Journal of Gastroenterology הראה כי חולים במחלות מעי דלקתיות (IBD)והשמנת יתר המתחילים טיפולים ביולוגיים אינם בסיכון מוגבר לאשפוז, לניתוחים הקשורים ל-IBD או לזיהום משמעותי. החוקרים ציינו כי בהתחשב בכך שבין 15% ל-45% מהחולים עם IBD סובלים מהשמנת יתר ועוד 20%-40% סובלים מעודף משקל, השמנת יתר מהווה שיקול חשוב בניהול המחלה. לדבריהם, להשמנה, בעיקר באמצעות שומן ויסראלי, יש השפעה שלילית על IBD באמצעות ייצור מוגבר של אדיפוקינים, כימוקינים וציטוקינים, כגון TNF אלפא ואינטרלוקין-6, ובכך משפיעה על תגובה לטיפול וכן על עלייה בסיכון לסיבוכים וזיהומים. עם זאת, מחקרים על הקשר בין השמנת יתר ותגובה לטיפול ירודה יותר הניבו תוצאות סותרות עד כה.

החוקרים אספו נתוני רשומות רפואיות על מבוגרים עם IBD שהחלו להשתמש באנטגוניסטים ל-TNF-alpha, או בנוגדנים החד שבטיים vedolizumab או ustekinumab, בין 2010 ל-2017. החולים סווגו כבעלי BMI תקין, עודף משקל או השמנת יתר, והסיכון לאשפוז מכל סיבה, לניתוחים הקשורים ל-IBD או לזיהום חמור הושווה בין הקבוצות. נסקרו 3038 חולים עם IBD, מתוכם 31.1% סבלו מקוליטיס כיבית. מבין המשתתפים, 28.2% סווגו כסובלים מעודף משקל ו-13.7% כסובלים מהשמנת יתר. אנטגוניסטים של TNF-alpha שימשו 76.3% מהחולים. מטופלים עם השמנת יתר היו מבוגרים יותר, בעלי עומס גבוה יותר של תחלואה נלוות, והיו עם רמת CRP גבוהה יותר בתחילת המחקר. לעומת זאת, לא היו הבדלים משמעותיים בין הקבוצות באשר לסוג IBD, סוג התרופה הביולוגית, ניתוח קודם או חשיפה קודמת לטיפול ביולוגי. שנה מתחילת טיפול ביולוגי חדש, 22.9% מהחולים נזקקו לאשפוז, בעוד ש-3.3% נזקקו לניתוח ו-5.8% אושפזו עם זיהום חמור.

התוצאות הראו שהשמנת יתר לא הייתה קשורה לסיכון מוגבר לאשפוז לעומת BMI תקין ( aHR 0.90; 95% CI, 0.72-1.13), וגם לא הייתה קשורה לביצוע ניתוח הקשור למחלה(aHR 0.62; 95% CI, 0.31-1.22) או להיארעות זיהום משמעותי (aHR 1.11; 95% CI, 0.73-1.71).

לכתבה ב-Medscape

למאמר ב-AJP

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה