טיפול במטפורמין במינון מופחת עשוי להפחית את הסיכון לניוון מקולארי גילי (מתוך כנס ה-American Society of Retina Specialists)

עין AMD

בקרב מבוגרים הנוטלים מטפורמין במינונים נמוכים ייתכן סיכון מופחת לניוון מקולארי גילי, כך עולה מנתונים חדשים שהוצגו במהלך כנס ה-American Society of Retina Specialists.

 

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מטפורמין נבחנת רבות למצבי תחלואה שונים, כאשר יש דיווחים לפיהן הטיפול התרופתי עשוי להפחית את שיעורי מחלות סרטן, מחלות לב או לסייע בשמירה על התפקוד הקוגניטיבי. כעת הם ביקשו לבחון את התרופה המשמשת לאיזון רמות הסוכר בדם עשוי להפחית את הסיכון לניוון מקולארי גילי.

 

החוקרים השלימו מחקר מקרה-ביקורת שהתבסס על נתוני מאגר IBM MarketScan Database להערכת ההשפעה של מטפורמין על הסיכון לניוון מקולארי גילי. הסקירה כללה 312,404 חולים עם אבחנה חדשה של ניוון מקולארי גילי ו-312,376 ביקורות.

 

מהנתונים עולה כי שימוש כלשהו במטפורמין לווה בסיכון מופחת לניוון מקולארי גילי, כאשר מינונים נמוכים-עד-בינוניים של התרופה לוו בסיכון הנמוך ביותר לניוון מקולארי עיני.

 

השפעה דומה תועדה בקרב חולי סוכרת, כאשר ממצאי המחקר העידו כי הטיפול התרופתי הפחית את הסיכון לניוון מקולארי גילי בחולים עם סוכרת וללא רטינופתיה סוכרתית, אך לא בחולים עם רטינופתיה סוכרתית.

 

באשר לתרופות אחרות לטיפול בסוכרת, אינסולין ותכשירים ממשפחת סולפוניל-אוריאה גם כן הפחיתו את הסיכון לניוון מקולארי גילי. כאשר שימשו בשילוב עם מטפורמין, תרופות אלו שמרו על ההשפעה המגנה מפני הפגיעה העינית.

 

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מרמזים להשפעה מגנה אפשרית של מטפורמין מפני התפתחות ניוון מקולארי גילי. עם זאת, הם מציינים כי מדובר במחקר רטרוספקטיבי וקוראים להשלים מחקרים נוספים, כולל מחקרים פרוספקטיביים, להערכת ההשפעה המגנה של הטיפול התרופתי.

 

מתוך כנס ה-American Society of Retina Specialists

 

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה