בחולים מאושפזים עם סוכרת לא-מאוזנת שכיחות גבוהה של רמות CEA גבוהות (Diabetes Metab Syndr Obes)

רמות מוגברות של CEA (Carcinoembryonic Antigen) נפוצות בחולים מאושפזים עם סוכרת שאינה מאוזנת היטב, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Diabetes, Metabolic Syndrome and Obesity.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים קודמים דיווחו על רמות CEA גבוהות יותר בחולי סוכרת, בהשוואה לביקורות. עם זאת, אין מידע אודות השכיחות של רמות CEA חריגות בחולי סוכרת מאושפזים עם איזון גליקמי ירוד.

מדגם המחקר כלל 385 חולי סוכרת מאושפזים והחוקרים אספו מידע אודות המטופלים ממאגר נתונים גדול. המחקר לא כלל חולים עם גידולים ממאירים.

מהנתונים עולה שכיחות גבוהה באופן מפתיע של חולי סוכרת מאושפזים עם CEA מעל הטווח התקין (14.3%). שיעור החולים עם רמות CEA חריגות היה שונה משמעותית בתתי-קבוצות עם איזון גליקמי שונה: בקרב אלו עם המוגלובין מסוכרר של 9% ומעלה ב-20.4% מהחולים תועדו רמות CEA גבוהות, זאת בהשוואה ל-8.5% מהחולים עם ריכוז המוגלובין מסוכרר נמוך מ-9% (p=0.00).

החוקרים זיהו קורלציה בין רמות CEA בדם ובין גיל החולה, מדד מסת גוף והמוגלובין מסוכרר. רמות CEA היו גבוהות יותר בחולי סוכרת מאושפזים עם מדד מסת גוף נמוך מ-24 ק”ג/מ2, בהשוואה לחולים עם עודף משקל או השמנת-יתר.

יתרה מזאת, מהנתונים עלה הבדל משמעותי ברמות אינסולין ו-C-Peptide בין קבוצת החולים עם רמות CEA מוגברות ואלו עם רמות CEA בטווח התקין.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על שכיחות גבוהה של רמות CEA מוגברות בחולים מאושפזים עם סוכרת, בפרט באלו עם איזון גליקמי ירוד (המוגלובין מסוכרר של 9% ומעלה). המנגנון בבסיס העלייה ברמות האנטיגן עשוי להיות קשור בהשפעה הטוקסית של גלוקוז.

 

Diabetes Metab Syndr Obes. 2022 Aug 4

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה