היסטוריה של סיבוכים במהלך היריון והריון מרובה-עוברים מלווה בסיכון מוגבר למנופאוזה בגיל צעיר (Maturitas)

בנשים עם היסטוריה של הריונות מרובי עוברים סיכון מוגבר להופעה מוקדמת של מנופאוזה טבעית ובנשים עם היסטוריה של לידה מוקדמת הגיל הממוצע בעת מנופאוזה היה צעיר יותר, בעוד שסוכרת הריונית והפרעות יתר לחץ דם של היריון נקשרו עם גיל מבוגר יותר בעת מנופאוזה, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Maturitas.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי סיבוכי היריון ומנופאוזה מוקדמת מלווים בסיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם. עם זאת, אין נתונים אודות הקשר בין סיבוכים בזמן היריון ובין גיל בעת מנופאוזה. המחקר הנוכחי התמקד בקשר בין סוכרת הריונית, הפרעות יתר לחץ דם של היריון, לידה מוקדמת והריונות מרובי עוברים ובין גיל בעת מנופאוזה טבעית.

החוקרים התבססו על נתוני מחקר Nurses’ Health Study II בשנים 1989-2019 ובחנו את הסיכון למנופאוזה טבעית מוקדמת, אשר הוגדר כמנופאוזה לפני גיל 45 שנים, ואת הגיל בעת תחילת מנופאוזה טבעית (יחס סיכון מעל 1 העיד על גיל צעיר יותר בעת מנופאוזה).

מדגם המחקר כלל 69,880 נשים שבתחילת הדרך היו בגיל הפוריות (גיל ממוצע של 34.5 שנים). בהשוואה למשתתפות עם לידה ראשונה במועד של עובר יחיד, באלו עם לידה ראשונה מרובת-עוברים במועד תועד סיכון מוגבר למנופאוזה מוקדמת (יחס סיכון של 1.65, רווח בר-סמך 95% של 1.05-2.60) וגיל צעיר יותר בתחילת מנופאוזה (יחס סיכון של 1.46, רווח בר-סמך 95% של 1.31-1.63).  התוצאות היו דומות בהערכת לידה מרובת עוברים מוקדמת.

מנופאוזה תועדה בגיל צעיר יותר בקרב נשים עם לידה מוקדמת עם צירים ספונטאניים (יחס סיכון של 1.08, רווח בר-סמך 95% של 1.03-1.14) בהשוואה ללידה במועד עם צירים ספונטאניים. מנגד, בנשים עם היסטוריה של סוכרת הריונית (יחס סיכון של 0.95, רווח בר-סמך 95% של 0.89-1.02) והפרעות יתר לחץ דם של היריון (קדם-רעלת היריון, יחס סיכון של 0.93, רווח בר-סמך 95% של 0.89-0.97) לוו בגיל מבוגר יותר בעת מנופאוזה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי במדגם גדול זה זוהה קשר בין מספר סיבוכי היריון ובין הגיל בעת מנופאוזה טבעית. הבנה טובה יותר של הקשר בין סיבוכי היריון, מנופאוזה ומחלות לב וכלי דם עשויה לסייע בזיהוי נשים בסיכון מוגבר למנופאוזה מוקדמת ובהמשך למחלות לב וכלי דם.

 

Maturitas, Oct 21, 2022

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה