דיאטה קטוגנית דלה מאוד בקלוריות משפרת במהירות רמות טסטוסטרון בגברים שמנים ללא-סוכרת (Andrology)

במאמר שפורסם בכתב העת Andrology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי דיאטה קטוגנית דלה מאוד בקלוריות משפרת במהירות רמות טסטוסטרון כולל על-רקע ירידה במשקל בגברים שמנים, ללא-סוכרת, בפרט בנוכחות היפוגונאדיזם על-רקע השמנה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי דיאטה קטוגנית דלה מאוד בקלוריות עשויה להביא לירידה משמעותית קלינית במשקל הגוף במטופלים עם השמנת יתר. היפוגונאדיזם פונקציונאלי מהווה הפרעה הורמונאלי נפוצה הקשורה בהשמנה והצטברות שומן ויסארלי, המתאפיינים ברמות טסטוסטרון נמוכות ורמות LH תת-אופטימאליות.

מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את ההשפעות המוקדמות של דיאטה קטוגנית דלה מאוד בקלוריות על רמות טסטוסטרון כולל בדם בגברים שמנים וללא-סוכרת.

מדגם המחקר כלל 22 גברים עם השמנת-יתר (גיל ממוצע של 39.3 שנים; מדד מסת גוף ממוצע של 38.2 ק”ג/מ2) אשר הקפידו על דיאטה קטוגנית דלה מאוד בקלוריות למשך 28 ימים. מדדים אנתרופומטריים והורמונאליים נבחנו לפני, במהלך ולאחר ההתערבות התזונתית.

לאחר 7 ו-28 ימים תחת דיאטה קטוגנית דלה מאוד בקלוריות, נרשמה ירידה משמעותית וממושכת במשקל הגוף, מדד מסת הגוף, מסת שומן, רמות סוכר בדם, אינסולין ומדד HOMA בהשוואה לתחילת המחקר. רמות טסטוסטרון כולל עלו משמעותית לאחר 7 ימים (35 ננוגרם/ד”ל) ולאחר 28 ימים (74 ננוגרם/ד”ל) תחת דיאטה קטוגנית דלה מאוד בקלוריות.

מעבר לרמות טסטוסטרון כולל, תועדה עליה משמעותית ברמות SHBG לאחר 7 ימים (2.1+) ולאחר 28 ימים (7.7+). עם זאת, הן רמות טסטוסטרון חופשי מחושב והן רמות LH לא השתנו לאחר 7 או 28 ימים של דיאטה קטוגנית דלה מאוד בקלוריות.

לאחר הפסקת דיאטה קטוגנית דלה מאוד בקלוריות, גברים עם היפוגונאדיזם השיגו אחוז גדול יותר של ירידה במשקל הגוף (8.5%), ירידה גדולה יותר במשקל (9.94- ק”ג), מסת שומן (7- ק”ג), היקף מותניים (6.31- ס”מ) ושיפור גדול יותר במשק הסוכר בדם (8.75- מ”ג/ד”ל) בהשוואה לגברים ללא היפוגונאדיזם. יתרה מזאת, בקרב אלו עם היפוגונאדיזם תועדה עליה גדולה יותר ברמות טסטוסטרון כולל (98.12 ננוגרם/ד”ל) בהשוואה לאלו ללא היפוגונאדיזם.

ממצאי המחקר תומכים בעליה מהירות ברמות טסטוסטרון כולל בגברים שמנים ללא-סוכרת תחת דיאטה קטוגנית דלה מאוד בקלוריות.

 

Andrology, Dec 2, 2022

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה