גורמי סיכון לחיזוי התפתחות סוכרת בחולים עם דלקת לבלב כרונית (Diabetes Care)

במאמר שפורסם בכתב העת Diabetes Care מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש בו זוהו מספר גורמי סיכון להתפתחות סוכרת מסוג 2 בחולים עם דלקת לבלב כרונית.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מאחר וסוכרת הינה תחלואה חשובה בחולים עם דלקת לבלב כרונית, ישנה חשיבות רבה בזיהוי גורמים המנבאים התפתחות סוכרת בחולים עם דלקת לבלב כרונית. ניתן להיעזר במודלים מנבאים דוגמת המודל המתואר במחקר הנוכחי להערכת הסיכון לסוכרת בחולים עם דלקת לבלב כרונית.

מחקר החתך כלל 645 מבוגרים בגילאי 18-75 שנים עם דלקת לבלב כרונית ממחקר PROCEED, מחקר רב-מרכזי הנמשך בימים אלו להערכת דלקת לבלב כרונית בארצות הברית. בעת הגיוס למחקר, 276 משתתפים אובחנו עם סוכרת.

החוקרים בחנו גורמים הקשורים במחלת הלבלב העשויים להיות קשורים עם התפתחות סוכרת, כולל שימוש בטבק, היקף עישון סיגריות, צריכת אלכוהול והיקף שתיית אלכוהול. באשר לגורמים הקשורים בלבלב, החוקרים בחנו את ההיסטוריה של דלקת לבלב חדה, גיל בעת אבחנה ראשונה של דלקת לבלב, אתיולוגיה על-פי הערכת רופא והיסטוריה של טיפול אנדוסקופי או ניתוח לבלב.

מהנתונים עולה כי משתנים שנקשרו עם סיכון מוגבר לסוכרת מסוג 2 בחולים עם דלקת לבלב כרונית כללו גורמי סיכון מסורתיים לסוכרת מסוג 2, דוגמת גיל מתקדם, עודף-משקל/השמנת-יתר, מגדר זכרי, מוצא לא-לבן ושימוש בטבק. בנוסף, גורמים הקשורים במחלת הלבלב, דוגמת סיבוכים של דלקת לבלב חדה, אתיולוגיה לא-אלכוהולית לדלקת לבלב כרונית, הפרעה בתפקוד לבלב אקסוקריני, הסתיידות לבלב או אטרופיה של הלבלב, היו גם כן בקורלציה עם התפתחות סוכרת בחולים עם דלקת לבלב כרונית.

החוקרים מציינים כי גורמי סיכון לסוכרת מסוג 2 היו משמעותיים במיוחד לסוכרת שאובחנה לפני דלקת לבלב כרונית וגורמים הקשורים במחלת הלבלב היו משמעותיים במיוחד להתפתחות סוכרת לאחר דלקת לבלב כרונית.

החוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים במטרה לסייע בחיזוי היארעות סוכרת עם הזמן בחולים עם היסטוריה של דלקת לבלב כרונית.

 

Diabetes Care, Dec 2022

 

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה