לגודל הארוחות השפעה גדולה יותר ממרווח הזמן בין ארוחות על הסיכוי לירידה במשקל  (J Am Heart Assoc)

OBESITY

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Journal of the American Heart Association עולה קשר מובהק סטטיסטית בין מספר הארוחות היומיות, אך לא מרווח הזמן בין הארוחה הראשונה והאחרונה ביום, ובין הסיכוי לירידה משמעותית במשקל הגוף לאורך שש שנים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי חלק מהמחקרים הציעו כי תזמון מועד הארוחות – באמצעות צום לסירוגין או הגבלת הארוחות לשעות מסוימות – עשוי לסייע בהפחתת משקל, אך גישות אלו הדגימו תוצאות דומות כמו אכילה לאורך היום במחקרים אקראיים ומחקרים מבוססי-אוכלוסייה. הם ביקשו לזהות דרכים למניעת עליה במשקל לאורך הזמן ולהפחית את הסיכון להשמנה, מאחר והדרכת מטופלים לאכול פחות אינה גישה יעילה.

החוקרים גייסו למחקר 1,017 מבוגרים שטופלו באחת משלוש מערכות בריאות; מבין אלו, נתונים מלאים היו זמינים אודות 547 מטופלים (גיל ממוצע של 51.1 שנים; 78% נשים). המשתתפים במחקר הורידו אפליקציה בשם Daily24 לתיעוד מועדי הארוחות והשינה למשך לפחות יממה. בחינת הרשומות הרפואיות שימשה לאיסוף מידע אודות משקל הגוף ומחלות רקע לאורך עד עשר שנים לפני גיוס למחקר ועד אשרה חודשים לאחר התחלת המחקר.

מרווח הזמן הממוצע מהארוחה הראשונה לאחרונה עמד על 11.5 שנות, ולא זוהה קשר בין מרווח זמן זה ובין השינוי במשקל הגוף. מרווח הזמן הממוצע מהשכמה ועד לארוחה הראשונה ומרווח הזמן מהארוחה האחרונה עד לשינה עמד על 1.6 שעות ו-4.0 שעות, בהתאמה, ואלו לא נקשרו עם שינוי במשקל הגוף לאורך תקופת המעקב. משך השינה (ממוצע של 7.5 שעות) גם לא נקשר עם השינוי במשקל הגוף לאורך הזמן.

עם זאת, מספר הארוחות בגודל גדול ובינוני לאורך היום נקשר עם עליה במשקל לאורך זמן, בעוד שבאלו שדיווחו על ארוחות קטנות יותר תועדה ירידה במשקל. עליה יומית בארוחה גדולה, בינונית או קטנה לוותה בשינוי שנתי ממוצע במשקל הגוף של 0.69 ק”ג, 0.97 ק”ג ו-0.30- ק”ג, בהתאמה.

החוקרים הראו כי חלונות אכילה (אכילה לתקופות ארוכות יותר או פחות במהלך היום) אינן משפיעות על הסיכוי לשינוי במשקל לאורך הזמן. לאור זאת, הגבלת האכילה לשעות מסוימות ביום או הגדלת זמני צום במהלך היום, אינה צפויה להשפיע על השינוי במשקל הגוף לאורך זמן, בעוד שהקטנת מספר ארוחות גדולות לוותה בעליה קטנה יותר במשקל הגוף לאורך הזמן.

J Am Heart Assoc, 2023

 

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה