שכיחות גבוהה של טיפול אנטיביוטי לא-הולם למניעת זיהומים סביב ניתוחים אלקטיביים (Clin Infect Dis)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Clinical Infectious Diseases עולה כי בלמעלה מ-40% מהניתוחים האלקטיביים באשפוז לא מולאו ההנחיות לטיפול אנטיביוטי מניעתי. החוקרים מדווחים כי שימוש לא-הולם בונקומיצין היה התורם העיקרי לטיפול אנטיביוטי לא-הלם, כאשר השימוש בתרופה זו הוביל לעליה בסיכון לנזק כלייתי חד, גם כאשר ניתן ליממה אחת בלבד, עם סיכון גבוה עוד יותר במקרים בהם ניתן משלב ונקומיצין עם צפזולין.

במסגרת המחקר הנוכחי ביקשו החוקרים להבין טוב יותר את שיעורי ההיענות להנחיות לטיפול אנטיביוטי מונע סביב התערבויות ניתוחיות. באופן ספציפי, הם בחנו אילו משטרי טיפול ניתנים באופן לא-הלם, במטרה לשפר את המאמצים לשימוש מושכל בתכשירים אנטי-מיקרוביאליים ומניעת זיהומי פצע ניתוחי.

החוקרים השלימו מחקר עוקבה רטרוספקטיבי שכלל 521,091 ניתוחים אלקטיביים באשפוז, כולל קרניוטומיה, החלפת ירך, החלפת ברך, ניתוח עמוד-שדרה ותיקוני בקע מפשעתי – אשר בוצעו בין תחילת שנת 2019 ועד סוף שנת 2020 ב-825 בתי חולים. הגיל הממוצע של המשתתפים במחקר עמד על 65 שנים ו-43% היו גברים.

מבין הפרוצדורות שנבחנו במחקר, ב-59% מהמקרים מולאו ההנחיות לטיפול מונע כפי שנקבע ע”י ה-American Society of Health-System Pharmacists. יחסי הסיכויים המתוקנים להיענות להנחיות המקובלות ירדו ב-8% בשנת 2020 לעומת שנת 2019.

לאחר תקנון לגיל, מין, מחלות רקע, פרוצדורה, טיפול בתכשירים נפרוטוקסיים אחרים וסטטוס MRSA, מהנתונים עלה כי בחולים שקיבלו טיפול משולב בונקומיצין עם צפזולין תועד סיכון גבוה ב-19% להתפתחות נזק כלייתי חד במהלך האשפוז, בהשוואה לאלו שקיבלו צפזולין בלבד.

החוקרים מציינים כי בעשר השנים מאז פרסום ההנחיות לא נערך מעקב רב במטרה לקבוע אם בתי החולים הקפידו על ההמלצות הללו. סקרים קודמים מצאו כי בתי החולים אימצו לאט חלק מההנחיות וכי חלק מהרופאים פשוט לא היו מודעים להנחיות אלו.

ממצאי המחקר מדגישים כי ההיענות לטיפול אנטי-מיקרוביאלי מניעתי לפני ניתוחים אינה אופטימלית ונובעת בעיקר מחוסר היענות להנחיות לטיפול בונקומיצין. מהנתונים עולה עוד כי שינוי ההנחיות כך שיהיו ברורות יותר בנוגע למקרים בהם יש מקום למתן טיפול בונקומיצין ומקרים בהם אין להשתמש בתרופה זו, עשוי לשפר את מאזן סיכון/תועלת של טיפול אנטי-מיקרוביאלי מניעתי.

Clin Infect Dis, Feb 12, 2023

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה