לחץ דם דיאסטולי נמוך מלווה בנזק לקומפלקס תאי גנגליון בחולי גלאוקומה (JAMA Ophthalmol)

השילוב של לחץ דם דיאסטולי נמוך עם לחץ תוך-עיני גבוה בחולים עם גלאוקומה בדרגה בינונית עד-מתקדמת מלווה בקצב הידקקות מהיר יותר של קומפלקס תאי גנגליון, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת JAMA Ophthalmology.

מדגם מחקר Advanced Glaucoma Progression Study כלל 105 עיניים של 105 משתתפים. כל המשתתפים השלימו הערכה קלינית ובדיקת OCT להערכה מקולה כל שישה חודשים למעקב אחר שינויים מבניים במקולה.

מהנתונים עולה כי לחץ דם דיאסטולי נמוך יותר לווה בקצב מהיר יותר של הידקקות קומפלקס תאי גנגליון בלחץ תוך-עיני גבוה יותר. בנוכחות לחץ תוך-עיני של 8 מ”מ כספית ו-16 מ”מ כספית (אחוזון 10 ואחוזון 90, בהתאמה), כל ירידה של 10 מ”מ כספית בלחץ דם דיאסטולי לוותה בקצב הידקקות קומפלקס תאי גנגליון שהיה איטי ב-0.011 מיקרומטר/שנה ומהיר ב-0.130- מיקרומטר/שנה, בהתאמה.

לאחר תקנון לערפלנים, לחץ דם דיאסטולי נמוך יותר בשילוב עם לחץ תוך-עיני גבוה יותר לווה בקצב מהירה יותר של הידקקות קומפלקס תאי גנגליון. ממצאים אלו תומכים בתיאוריה לפיה קיימת אינטראקציה בין לחץ דם דיאסטולי ובין לחץ תוך-עיני.

החוקרים מסבירים כי הן לחץ דם גבוה והן לחץ דם נמוך משפיעים על זרימת הדם לעצב הראיה ולכן עשויים לתרום לנזק לעצב הראיה בעיניים עם גלאוקומה. לחץ דם גבוה עלול להוביל לטרשת עורקים עם ירידה בזרימת דם והתפתחות נזק לתאי גנגליון של הרשתית. מצד שני, לחץ דם נמוך עשוי להוביל לכיווץ מפצה של כלי דם והפחתת זרימת דם.

מממצאי המחקר עולה כי הערכת לחץ דם דיאסטולי וטיפול המכוון ליעד זה עשויים לשמש כאמצעי טיפולי בחולים עם גלאוקומה. מספר מחקרים הראו כי לחץ דם דיאסטולי גבוה יותר, לאחר תקנון ללחץ דם סיסטולי, אינו מלווה בהכרח בסיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם. מאחר ולחץ דם דיאסטולי נמוך, אך לא לחץ דם סיסטולי, נקשרו עם הידקקות מהירה יותר של קומפלקס תאי גנגליון במחקר הנוכחי, הימנעות מלחץ דם דיאסטולי נמוך הינה גישת טיפול בטוחה להאטת התקדמות גלאוקומה.

עם זאת, החוקרים ממליצים על גישה מולטי-דיציפלינרית לאיזון בין מניעת התקדמות גלאוקומה ובין מניעת מחלות לב וכלי דם.

JAMA Ophthalmol, Feb 9, 2023

לידיעה ב-Healio

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה